Czy rezygnacja z pieczywa to dobry sposób by schudnąć?

Od pewnego czasu dość popularnym stało się przekonanie, zgodnie z którym wykluczenie produktów skrobiowych skutkuje niemal natychmiastowym spadkiem masy ciała. W myśl tej teorii to właśnie obecność skrobi w diecie jest przyczyną nadwagi i otyłości oraz przeszkodą stojącą na drodze do osiągnięcia celu w postaci szczupłej, estetycznej sylwetki. Czy faktycznie takie przekonanie jest słuszne czy też to tylko kolejna przedwakacyjna „moda”?

Przeczytaj koniecznie:

Czy od chleba się tyje?

Jako dietetyk przyznać muszę uczciwie, że choć zgodnie z zasadami zdrowego żywienia wybrane produkty skrobiowe powinny stanowić podstawę zbilansowanej diety, to ograniczenie ich spożycia może w być skutecznym sposobem na pozbycie się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Mówimy jednak w pierwszej kolejności o określonych źródłach skrobi takich jak chipsy, jasne pieczywo, paluszki, biały makaron czy inne artykuły  otrzymane z oczyszczonej mąki.

Całkowite eliminowanie produktów takich jak chleb, makaron czy ryż z diety nie jest konieczne – można bowiem z powodzeniem odchudzać się spożywając pokarmy skrobiowe, muszą być one jednak dobrej jakości. Eliminacja mocno przetworzonych przemysłowo produktów skrobiowych jest wiec zabiegiem w 100% uzasadnionym nie tylko z reszta w czasie redukcji tkanki tłuszczowej, ale w ramach tzw. zdrowego żywienia. W ich miejsce mogą się jednak pojawić odpowiedniki wysokiej jakości wyprodukowane z pełnego ziarna (razowe pieczywo, grube kasze, brązowy ryż, pełnoziarnisty makaron, płatki owsiane górskie etc), a także ziemniaki, bataty i niektóre owoce. 

Warto zdać sobie sprawę, że tak naprawdę problem z efektywnym odchudzaniem wynika z nieprawidłowego sposobu myślenia. Zwykliśmy poszukiwać jednego wroga - kiedyś był to tłuszcz, potem cukry proste, teraz wszelkie węglowodany – którego obarczamy winą za nadmierną masę ciała i staramy się za wszelką cenę go wyeliminować. W praktyce potrzeba jednak holistycznego podejścia i unikania przesadnych uproszczeń. Można się odchudzać tak na niskotłuszczowej jak i niskowęglowodanowej diecie, ważna jest jakość odżywcza i  stopień przetworzenia produktów żywnościowych oraz całkowita ilość energii dostarczanych wraz z dietą.

Reasumują można powiedzieć, że samo wyeliminowanie chleba z jadłospisu może, ale nie musi przyczynić się do zmniejszenia masy ciała. Wszystko uzależnione jest od tego czy usunięcie tego produktu żywnościowego nie zostanie skompensowane gorszym odpowiednikiem. Odchudzać się można na wiele sposobów, jeśli jednak będziemy opierali się na uproszczonych schematach – efektywność zabiegów żywieniowych będzie nikła lub chwilowa.