Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Czy tuńczyk z puszki to dobre źródło białka?

Czy tuńczyk z puszki to dobre źródło białka?
PoTreningu
Tuńczyk z puszki na stałe zagościł w diecie sportowców i osób aktywnych ze względu na trzy podstawowe walory: jest łatwo dostępny, prosty w przygotowaniu i zawiera dużo białka. Jest także rybą morską, a te uznawane są za ogólnie zdrowe, między innymi ze względu na zawartość kwasów tłuszczowych z rodziny omega3. Przy udziale tuńczyka puszkowanego można szybko przygotować sałatkę na zimno, spaghetti, a od biedy zjeść w formie „saute”, prosto z puszki w trasie, czy w ramach krótkiej przerwy w pracy lub szkole. Ten wydawałoby się „doskonały” produkt żywnościowy ma jednak więcej wad niż wielu osobom się zdaje.

Po pierwsze, mięso ryby zanim jako produkt finalny znajdzie się w puszce, poddawane jest długotrwałemu podgrzewaniu, które z jednej strony powoduje zmianę struktury i właściwości kwasów tłuszczowych w wyniku czego tracą one swój korzystny potencjał biologiczny, z drugiej przyczynia się do utlenienia zawartego w mięsie cholesterolu. Utleniony cholesterol w postaci szkodliwych hydroksycholesteroli i 7-ketocholesterolu stanowi wyjątkowo niepożądany składnik naszego menu.

Po drugie tuńczyk sam w sobie może zawierać spore ilość rtęci, choć niektóre artykuły, które znaleźć można w sieci lub w prasie zdecydowanie przejaskrawiają dane dotyczące zawartości rtęci w tkankach ryb, to faktem jest iż w tuńczyku może być jej relatywnie sporo. Spożywanie puszki tuńczyka 1 – 2 razy w miesiącu, zapewne nie niesie za sobą zagrożenia podtrucia rtęcią, ale spożywanie kilku puszek tygodniowo, w dłużej perspektywie czasowej może okazać się szkodliwe.

Warto też zwrócić uwagę, ze wiele osób wybiera tzw. „tuńczyka sałatkowego”, w formie rozdrobnionej, walorem jest oczywiście cena. W porównaniu do fileta z tuńczyka, cena opcji sałatkowej jest niekiedy dwukrotnie niższa. Coś za coś niestety, rozdrabnia się zdecydowanie gorsze części mięsa ryby, o niższej wartości odżywczej i kulinarnej.

Tak więc jeść czy nie jeść? Jak wspomniałem powyżej zafundowanie sobie raz na jakiś czas domowej sałatki z puszkowanym tuńczykiem, nie stanowi żadnego zagrożenia zdrowotnego, ale jako stały element menu pokarm ten zdecydowanie się nie nadaje. Niestety, nie ma drogi na skróty i jeśli chcemy dobrze i zdrowo zjeść, musimy poświęcić należytą uwagę doborowi produktów żywnościowych i sposobom przygotowaniu posiłków.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę