Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Czy wiśnie są zdrowe, czy warto jeść wiśnie?

Czy wiśnie są zdrowe, czy warto jeść wiśnie?
Choć sezon na wiśnie już dawno się skończył, to wciąż możesz korzystać z ich zalet sięgając po mrożone owoce. A może dzięki poznaniu ich właściwości lepiej wykorzystasz kolejny sezon?

Wiśnie należą do owoców o najwyższej zawartości przeciwutleniaczy (cząsteczek, które spowalniają procesy starzenia się i opóźniają rozwój czy nawet przeciwdziałają wielu chorobom). Te i inne zalety wiśni sprawiają, że są one jednym z najlepszych owoców, po jakie możesz sięgnąć, by poprawić swoje zdrowie.

Wiśnie i ich zalety...

Są lekiem na dnę moczanową i mogą zapobiegać tej chorobie

Dna moczanowa występuje, gdy w stawach odkładają się kryształy powstające z kwasu moczowego. Dociskają się one do miękkiej tkanki powodując ekstremalny ból. W wiśniach znajduje się substancja, która przeciwdziała  powstawaniu kryształków.

Chronią przed niektórymi rodzajami nowotworów

Podobnie, jak większość owoców i warzyw, wiśnie zawierają sporo witaminy C. Oprócz innych korzyści zdrowotnych, witamina C została powiązana z leczeniem raka, ponieważ wydaje się, że spowalnia replikację komórek rakowych, pomagając jednocześnie zabijać te istniejące. Błonnik w wiśniach zmniejsza również ryzyko raka jelita grubego. Jak już zostało wspomniane, wiśnie zawierają przeciwutleniacze, a jeden z nich usprawnia proces różnicowania się komórek, co ma kluczowe znaczenie, gdy organizm próbuje pozbyć się komórek rakowych.

Działają przeciwbólowo 

Wiśnie zawierają melatoninę i antocyjany, które są naturalnie występującymi lekami przeciwbólowymi. W szczególności antocyjany są środkami przeciwzapalnymi, które hamują te same enzymy, które są hamowane przez środki przeciwbólowe.

Mogą pomóc w regulacji snu

Wykazano również, że hormon zwany melatoniną, ma zdolność regulowania cykli snu. Właśnie z tego powodu czasami jest sprzedawany, jako środek nasenny lub choćby wspomagający nasz sen. Co więcej, niektóre badania sugerują, że osoby z niskim poziom melatoniny są bardziej narażone na choroby serca i niektóre formy nowotworów. To sprawia, że wiśnie są dobrą przekąską szczególnie dla tych, którzy pracują na nocne zmiany (ponieważ ciało produkuje głównie melatoninę, gdy jest ciemno).

Obniżają "zły" cholesterol

Jedne z ostatnich badań nad wiśniami wykazały, że owoce te mogą pomóc w obniżeniu poziomu LDL (tj. złego cholesterolu). Mężczyźni z wysokim poziomem cholesterolu mieli znacznie niższy poziom LDL po miesiącu podawania suplementów zawierających wyciąg z wiśni. Ponadto, wzrósł i nich poziom dobrego cholesterolu. Badanie obejmowało również grupę mężczyzn przyjmujących placebo, a ich poziom obu rodzajów cholesterolu pozostał bez zmian.

Poprawiają pamięć

Antocyjany w wiśniach są również powiązane z ostrością umysłu i wydają się mieć szczególnie znaczący wpływ na pamięć.

Mogą pomóc osobom z zapaleniem stawów

Okazuje się, że mogą one zmniejszać bóle stawów i hamować rozwój innych objawów zapalenia stawów. Wynika to przede wszystkim z właściwości przeciwzapalnych antocyjanów zawartych w wiśniach.

Mogą pomóc w odchudzaniu 

Naukowcy z University of Michigan odkryli niedawno, że dieta bogata w wiśnie może się obniżać tkankę tłuszczową i ogólną wagę. To sprawia, że wiśnie są idealną przekąską dla dietetyków. W sumie nic w tym dziwnego, bo wiśnie są mało kaloryczne, a do tego ich smak nie jest uzależniający. Słodkie owoce wciągają i pomimo tego, że są zdrowe, to możemy nimi znacznie przekroczyć swój dzienny limit kalorii. Wiśnie są kwaskowate, trochę cierpkie, a to sprawia, że zjemy ich znacznie mniej.

Poprawiają zdrowie układu pokarmowego

Błonnik zawarty w wiśniach sprawia, że owoc ten jest doskonały dla naszego układu pokarmowego.

Podsumowanie

Jak wynika z powyższych korzyści zdrowotnych, wiśnie są doskonałym wyborem, jeśli chcesz zwiększyć dzienne spożycie owoców i warzyw. Wybierając wiśnie, pamiętaj, że im ciemniejsze, tym większa jest w nich zawartość przeciwutleniaczy.