Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dieta bananowa - zasady, efekty, jadłospis

Dieta bananowa - zasady, efekty, jadłospis
Banany uchodzą za dość kaloryczną przekąskę – jeden nieduży owoc może zawierać nawet 120 kalorii. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z faktu, że odpowiednio wykorzystane żółte owoce mogą stać się wspaniałymi sprzymierzeńcami w zrzucaniu zbędnych kilogramów. Na czym polega dieta bananowa i czy warto ją stosować?

Na czym polega dieta bananowa?

Wspomnianą kurację odchudzającą stworzył japoński lekarz. W celu zredukowania masy ciała w krótkim czasie autor zachęca do spożywania bananów. Jak widać, dieta ma dość rygorystyczne zasady – lista „bezpiecznych” artykułów spożywczych jest dość krótka, a zakazanych mocno rozszerzona. Niedozwolone są wszelkie słodycze, wysoce przetworzone produkty, sól, kawa, napoje gazowane, słodzone i alkoholowe. Opisywana kuracja odchudzająca występuje w kilku wariantach: trzydniowym, tygodniowym oraz miesięcznym. Im dłuższy czas jej trwania, tym więcej zrzuconych kilogramów. 

Dieta bananowa - zasady

Zasady diety bananowejGłównym składnikiem jadłospisu są oczywiście banany – trzeba je spożywać średnio trzy razy dziennie (około 1200 gram). Co jeszcze obejmuje menu? Przede wszystkim koktajle przygotowane na bazie pełnotłustego mleka, maślanki, kefiru lub jogurtu naturalnego, płatków owsianych i bananów. Dodatkowo można sobie pozwolić na małe co nieco w porze podwieczorku, czyli jabłka, pomidory lub paprykę, przy czym kaloryczność wszystkich posiłków zjedzonych w ciągu dnia nie powinna przekroczyć 1000 kalorii. Należy również pamiętać o spożywaniu odpowiedniej ilości wody mineralnej (przynajmniej 2 litry dziennie).

Dieta bananowa - przykładowe posiłki

Przykładowy jadłospis został sporządzony dla wersji 7-dniowej. Przez tydzień jemy codziennie 3 posiłki oparte na bananach i płatkach owsianych. Ilość spożytych kalorii dla tej kuracji nie powinna przekraczać 1000.

Jadłospis - dzień 1

  • śniadanie: 3 łyżki płatków owsianych, pół banana, łyżeczka miodu, szklanka jogurtu naturalnego lub mleka pełnotłustego
  • obiad: 3 łyżki płatków owsianych, pół banana, łyżeczka miodu, szklanka jogurtu naturalnego lub mleka pełnotłustego
  • kolacja: 3 łyżki płatków owsianych, pół banana, łyżeczka miodu, szklanka jogurtu naturalnego lub mleka pełnotłustego

Jadłospis - dzień 2

  • śniadanie: 3 łyżki płatków owsianych, pół banana, łyżeczka miodu, szklanka jogurtu naturalnego lub mleka pełnotłustego
  • obiad: 3 łyżki płatków owsianych, pół banana, łyżeczka miodu, szklanka jogurtu naturalnego lub mleka pełnotłustego
  • kolacja: 3 łyżki płatków owsianych, pół banana, łyżeczka miodu, szklanka jogurtu naturalnego lub mleka pełnotłustego

Jadłospis - dzień 3

  • śniadanie: 3 łyżki płatków owsianych, pół banana, łyżeczka miodu, szklanka jogurtu naturalnego lub mleka pełnotłustego
  • obiad: 3 łyżki płatków owsianych, pół banana, łyżeczka miodu, szklanka jogurtu naturalnego lub mleka pełnotłustego
  • kolacja: 3 łyżki płatków owsianych, pół banana, łyżeczka miodu, szklanka jogurtu naturalnego lub mleka pełnotłustego

Jadłospis - dzień 4

  • śniadanie: 3 łyżki płatków owsianych, pół banana, łyżeczka miodu, szklanka jogurtu naturalnego lub mleka pełnotłustego
  • obiad: 3 łyżki płatków owsianych, pół banana, łyżeczka miodu, szklanka jogurtu naturalnego lub mleka pełnotłustego
  • kolacja: 3 łyżki płatków owsianych, pół banana, łyżeczka miodu, szklanka jogurtu naturalnego lub mleka pełnotłustego

Jadłospis - dzień 5

  • śniadanie: 3 łyżki płatków owsianych, pół banana, łyżeczka miodu, szklanka jogurtu naturalnego lub mleka pełnotłustego
  • obiad: 3 łyżki płatków owsianych, pół banana, łyżeczka miodu, szklanka jogurtu naturalnego lub mleka pełnotłustego
  • kolacja: 3 łyżki płatków owsianych, pół banana, łyżeczka miodu, szklanka jogurtu naturalnego lub mleka pełnotłustego

Jadłospis - dzień 6

  • śniadanie: 3 łyżki płatków owsianych, pół banana, łyżeczka miodu, szklanka jogurtu naturalnego lub mleka pełnotłustego
  • obiad: 3 łyżki płatków owsianych, pół banana, łyżeczka miodu, szklanka jogurtu naturalnego lub mleka pełnotłustego
  • kolacja: 3 łyżki płatków owsianych, pół banana, łyżeczka miodu, szklanka jogurtu naturalnego lub mleka pełnotłustego

Jadłospis - dzień 7

  • śniadanie: 3 łyżki płatków owsianych, pół banana, łyżeczka miodu, szklanka jogurtu naturalnego lub mleka pełnotłustego
  • obiad: 3 łyżki płatków owsianych, pół banana, łyżeczka miodu, szklanka jogurtu naturalnego lub mleka pełnotłustego
  • kolacja: 3 łyżki płatków owsianych, pół banana, łyżeczka miodu, szklanka jogurtu naturalnego lub mleka pełnotłustego

Dieta bananowa - wady i zalety

Przed podjęciem decyzji o zastosowaniu diety bananowej warto zapoznać się z jej wadami i zaletami.

Wady

Zalety

monotonność

proste zasady i łatwość przygotowania posiłków

nie dostarczenie odpowiedniej ilości substancji odżywczych

tanie produkty

podnosi cukier we krwi

oczyszcza organizm

nadmiar potasu nie jest odpowiedni dla organizmu

zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca

nie jest przeznaczona dla osób aktywnych fizycznych

obniża poziom stresu przez wysoki poziom potasu

ubytek kilogramów to zrzucona woda i mięśni

brak soli w diecie

W powyższej tabeli przedstawiono ich gotowe zestawienie. 

Dieta bananowa - efekty jakich możemy się spodziewać

Stosowanie diety bananowej przewiduje utratę nawet do 7 kg w ciągu miesiąca. Jest to forma kuracji odchudzającej, której w rzeczywistości nie powinno stosować się w okresie długofalowym. Spożywanie nadmiaru potasu w konsekwencji może doprowadzić do apatii, drgawek, skurczy, zaburzenia pracy serca, wrzodów żołądka, a nawet krwotoków. Ponadto, monodiety nie dostarczają odpowiedniej ilości substancji odżywczych. Warto również pamiętać, że przy takich formach odchudzania nie spalamy naszej tkanki tłuszczowej, tylko pozbywamy się wody i mięśni. 

Skutecznym i bezpiecznym sposobem na utratę wagi jest dieta oparta na zróżnicowanych posiłkach i ujemnym bilansie kalorycznym. Niezalecane jest ich układanie na własną rękę, jeżeli nie posiadamy odpowiedniej wiedzy na ten temat. Najprostszym i najszybszym sposobem będzie skorzystanie z usług specjalistów, którzy z przyjemnością skomponują dla was indywidualny plan dietetyczny. Zapoznaj się z ofertą pod tym adresem: https://potreningu.pl/plan 

Czy warto przejść na dietę bananową?

Warto zwrócić jednak uwagę na jedną, bardzo ważną kwestię. Mimo że dieta bananowa wykazuje dużą skuteczność (odchudza i wspomaga proces oczyszczania z toksyn), nie dostarcza jednak organizmowi wszystkich witamin, mikro- i makroelementów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Wpływa też negatywnie na przemianę materii. Z tego powodu należy ją stosować wyłącznie w porozumieniu z wykwalifikowanym dietetykiem, który ułoży indywidualny plan żywieniowy, uwzględniając potrzeby, tryb życia i aktywność danej osoby.