Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dieta Montignaca - zasady, efekty, jadłospis

Dieta Montignaca - zasady, efekty, jadłospis
Czy istnieje dieta, przy której nie trzeba liczyć kalorii i chudnąć? A co, jeśli nie o ilość chodzi, tylko o jakość spożytych posiłków? Z taką propozycją przychodzi dieta Montignaca. Co się za tym kryje? Sprawdźcie sami!

Na czym polega dieta Montignaca?

Twórcą diety jest Michael Montignac, która głównie została skierowana do osób borykających się z cukrzycą, której częstym skutkiem jest otyłość. Główna idea diety opiera się nie na spożyciu zbyt dużej ilości jedzenia, ale na jakości ich spożywania. Co należy przez to rozumieć? Autor dokonał podziału węglowodanów na te “dobre” i te “złe”. Drugie posiadają wysoki indeks glikemicznym i odpowiedzialne są za podwyższenie poziomu cukru we krwi, natomiast pierwsze charakteryzują się niskim indeksem glikemicznym i w niewielkim stopniu podnoszą poziom cukru we krwi. Dieta bazuje na dwóch etapach: zredukowanie nadprogramowych kilogramów, a następnie utrzymanie już prawidłowej bądź wymarzonej wagi. Pierwsza faza trwa od kilku tygodni do kilku miesięcy - kwestia jest mocno indywidualna, wpływa na to masa ciała, rodzaj aktywności fizycznej oraz praca, jaką wykonuje osoba. Podstawową zasadą dla tego etapu jest prawidłowe rozplanowanie posiłków. Węglowodany należy spożywać o niskim indeksie glikemicznym, białka nie należy z nimi łączyć oraz z roślinami strączkowymi. Jedynie warzywa można dodać do każdej z wymienionych grup. Druga faza zaliczana jest do stylu odżywiania i można ją stosować do końca życia. W tym etapie dozwolone są odstępstwa od diety, jednak robione to z umiarem. Ponadto spożycie węglowodanów dalej bazuje na tych o niskim indeksie glikemicznym. 

Dieta Montignaca - zasady

Zasady diety MontignacaGłówną zasadą dla diety Montignaca jest spożywanie węglowodanów, które posiadają odpowiedni indeks glikemiczny. Występują dwa etapy diety: pierwszy z nich to redukcja masy ciała a drugi to jego utrzymanie. Dla poszczególnych faz wyróżniamy osobne zasady.

Dieta Montignaca - Faza I

  • węglowodany o indeksie wyższym niż 50 nie należy  łączyć z tłuszczami w jednym daniu
  • prawidłowe rozplanowanie posiłków: białka z tłuszczami lub  węglowodany z białkiem; nigdy razem
  • menu opiera się na trzech głównych posiłkach: śniadanie, obiad i kolacja. Porcje powinny nasycić. Nie wolno podjadać między posiłkami ani jeść zbyt mało
  • spożycie białka powinno wynosić 1,5 g na kilogram masy ciała
  • przerwy między daniami powinny wynosić co najmniej 3h, a kolację minimum 3h przed snem
  • nie spożywać owoców przed snem
  • dozwolony jest tylko makaron z pszenicy durum
  • chleb pełnoziarnisty dozwolony jest tylko podczas porannego posiłku
  • niedozwolone jest picie kawy
  • odpowiednie nawodnienie organizmu -2 l wody na dobę

Dieta Montignaca - Faza II

  • spożywanie węglowodanów o indeksie niższym niż 50
  • dozwolone jest odstępstwo od diety, jednak stosowane z umiarem
  • utrzymanie nawyków żywieniowych w celu utrzymania osiągniętego efektu utraconych kilogramów

Dieta Montignaca - przykładowe posiłki

Jadłospis w diecie został ułożony w taki sposób, aby spożywać węglowodany o niskiej zawartości indeksu glikemicznego, czyli poniżej 50. Ponadto, nie należy łączyć węglowodanów z tłuszczami. Poniżej skomponowany jadłospis jest tylko i wyłącznie wizualizacją na potrzeby artykułu, którym nie należy się kierować. 

Jadłospis - dzień 1

  • śniadanie: komosa quinoa z jogurtem naturalnym i porzeczką czerwoną 
  • obiad: makaron sojowy z krewetkami w curry i zieloną papryką 
  • kolacja: kotlety z soczewicy zielonej z pieczarkami i surówką z kapusty białej i marchewką 

Jadłospis - dzień 2

  • śniadanie: omlet z samych jajek z papryką czerwoną, cebulą i pieczarkami
  • obiad: ryż dziki z gotowaną na parze piersią z indyka i zielonymi szparagami
  • kolacja: roszponka z grillowanym tofu, pestkami dyni, zieloną papryką i kiełkami fasoli mung

Jadłospis - dzień 3

  • śniadanie: chleb pełnoziarnisty z twarogiem odtłuszczonym i cykorią
  • obiad: mintaj gotowany na parze z ryżem dzikim i brukselką 
  • kolacja: fit leczo z cukinii i piersi z kurczaka

Jadłospis - dzień 4

  • śniadanie: sałata z papryką, ogórkiem, oliwkami i mozzarellą 
  • obiad: tatar z łososia z porem i limonką 
  • kolacja: jajecznica z boczkiem i cebulką

Jadłospis - dzień 5

  • śniadanie: komosa quinoa z jogurtem naturalnym i porzeczką czerwoną
  • obiad: pieczona pierś z indyka i mizerią
  • kolacja: omlet z samych jaj z jabłkiem i cynamonem

Jadłospis - dzień 6

  • śniadanie: pieczywo pełnoziarniste ze szklanką kefiru odtłuszczonego
  • obiad: zupa tajska na mleku kokosowym z krewetkami
  • kolacja: łosoś wędzony z sałatką z pomidorów i cebuli

Jadłospis - dzień 7

  • śniadanie: sałata z papryką, ogórkiem, oliwkami i mozzarellą 
  • obiad: fasolka po bretońsku w wersji wegetariańskiej
  • kolacja: kotlety z soczewicy zielonej z pieczarkami i surówką z kapusty białej i marchewką

Dieta Montignaca - wady i zalety 

Dieta Montignaca nie należy do diet redukcyjnych, a bardziej leczniczych. Jej zadaniem jest poprawa i zniwelowanie symptomów, jakie powodują zaburzenia gospodarki węglowodanowej. W poniższej tabeli zestawiono bilans wad i zalet.

Wady

Zalety

niełączenie węglowodanów z tłuszczami przeczy obecnie przyjętym normom odnośnie prawidłowego żywienia człowieka

dobra dla osób borykających się z zaburzeniami gospodarki węglowodanowej

nie wymaga liczenia kalorii

 

Co sądzisz o diecie Montignaca? Daj znać!

Dieta Montignaca - efekty jakich możemy się spodziewać

Dieta Montignaca została stworzona z myślą o osobach, które borykają się z zaburzeniami gospodarki węglowodanowej (cukrzyca, nietolerancja glukozy). Menu nie odnajduje swojego rozwiązania w okresie redukcyjnym, jednakże odpowiedzialne jest za ograniczenie symptomów związanych z wymienionymi wcześniej chorobami. Stosowanie takiego jadłospisu zazwyczaj odbywa się przez zalecenia lekarza prowadzącego. W przypadku osoby zdrowej nie występuje potrzeba przechodzenia na taką formę odżywiania. Dieta powinna być w pełni zbilansowana, dlatego też ograniczenie pokarmów ze względu na wysoki indeks glikemiczny jest kompletnie zbędne. Tymczasem, po co tracić czas na sprawdzanie wszelkich wymyślnych diet, skoro możemy skorzystać ze zróżnicowanego, w pełni zbilansowanego planu dietetycznego ułożonego przez naszych dietetyków. Zapoznaj się z ofertą pod tym adresem: https://potreningu.pl/plan 

Czy warto przejść na dietę Montignaca?

W rzeczywistości indeks glikemiczny został stworzony z myślą o osobach cierpiących na cukrzycę. Śmiało można stwierdzić, że opisuje on tempo wchłaniania węglowodanów. Wiele osób uważa to za świetny pomysł, aby określić, po które pokarmy powinny sięgnąć osoby chcące pozbyć się nadprogramowych kilogramów. Nie ma bardziej nic mylnego. David J. Jenkins, który opracował koncepcję indeksu, miał na celu wyróżnienie produktów żywnościowych, będących korzystniejszymi dla diabetyków, a nie osób odchudzających. Idąc tym tokiem myślenia, przy redukowaniu nadprogramowych kilogramów, istotą nie jest wysoki poziom indeksu glikemicznego, a samo przejście na tzw. deficyt kaloryczny - czyli jedzeniu mniej, niż nasz organizm potrzebuje. W następstwie zmuszamy nasz organizm do uwolnienia rezerw w postaci tkanki tłuszczowej, tym samym powodując jej ubytek.