Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Substancja zawarta w kiwi pomaga w przyswajaniu białka

Substancja zawarta w kiwi pomaga w przyswajaniu białka
O tym, że warto jeść owoce wiadomo od dawna. Niestety osoby trenujące w celu poprawy estetyki sylwetki często o tym zapominają, traktując je jedynie jako źródło cukrów takich jak glukoza i fruktoza. Tymczasem owoce dostarczają wielu cennych dla nas związków, takich jak witaminy, składniki mineralne, błonnik, flawonoidy i… enzymy trawienne. W niniejszym artykule skoncentrujemy się na unikalnych właściwościach kiwi, polegających na przyspieszeniu trawienia i poprawie wchłaniania pokarmowych białek.

Trochę fizlologii, czyli trawienie białek

Proces trawienia białka pokarmowego przebiega wieloetapowo i rozpoczyna się w żołądku. Tam pod wpływem działania kwasu solnego ulega ono denaturacji, a dzięki aktywności enzymu proteolitycznego – pepsyny (która wydzielana jest najpierw w postaci nieaktywnego pepsynogenu i ulega aktywacji przez jony wodorowe kwasu solnego) , ulega wstępnemu rozkładowi. Dalsza część rozkładu białek zachodzi w dwunastnicy, gdzie wydzielane w soku trzustkowym enzymy (również uwalniane początkowo w formie nieaktywnej) z grupy endopeptydaz rozkładają wewnątrzcząsteczkowe wiązania w sąsiedztwie określonych aminokwasów oraz egzopeptydaza odczepiająca aminokwasy z wolną grupą karboksylową od końca łańcucha peptydowego. Trawienie białek finalizowane jest przez aminopeptydazy i dipeptydazy w świetle jelita cienkiego i we wnętrzu enterocytów. Dopiero cząstki elementarne – czyli aminokwasy mogą zostać przetransportowane do wątroby, tkanki mięśniowej i innych tkanek i narządów.

Enzymy trawienne w pigułkach

Jak widać powyżej, proces trawienia białka jest dość skomplikowany i jak można się domyślić – czasochłonny. Nie zawsze też przebiega z najwyższą sprawnością, co związane może być np. ze spożyciem zbyt dużej dawki ciężkostrawnych protein w zbyt krótkiej jednostce czasu. Efektem tego są nie tylko problemy trawienne, gazy, wzdęcia, niekiedy biegunki, ale również – gorsze wykorzystanie zawartych w pożywieniu aminokwasów przez organizm. Dlatego też sportowcy, a zwłaszcza kulturyści spożywający duże ilości protein, zgodnie z zasadą mówiącą, iż nie liczy się to ile jemy, tylko to ile jesteśmy w stanie przyswoić wspomagają się enzymami trawiennymi w postaci suplementów diety i środków farmaceutycznych zawierających pepsynę, enzymy soku trzustkowego lub enzymy pochodzenia roślinnego takie jak papaina czy bromelina. Zabiegi te mają na celu usprawnienie i przyspieszenie trawienia protein, wyeliminowanie problemów trawiennych oraz zintensyfikowanie wchłaniania aminokwasów.

Zjedz kiwi  – strawisz i przyswoisz lepiej

Warto wiedzieć, że badania naukowe przeprowadzone w ostatnich latach wskazują, że w owocach kiwi zawarty jest enzym - aktynidyna, który wydatnie wspomagać może trawienie niektórych białek pokarmowych i poprawić wykorzystanie zawartych w nich aminokwasów. Tak przynajmniej twierdzi dr Lovedeep Kaur z Massey University z Nowej Zelandii, a raczej do takich wniosków skłania przeprowadzony przez niego w 2010 roku eksperyment, którego wyniki zostały z resztą potwierdzone w nowszych badaniach.  Efekt ten najbardziej wyraźny jest w przypadku długo zalegających na żołądku białek kazeinowych – w przypadku niektórych jego frakcji aktynidyna przyspieszyć może proteolizę niemal o 50%! Również białko mięsa wołowego i białko sojowe trawione są lepiej przy obecności tego enzymu. W przypadku białka serwatkowego jego dodatek nie niesie za sobą specjalnych korzyści, być może ze względu na to, że frakcje serwatkowe i tak rozkładane są stosunkowo szybko przez nasze enzymy trawienne.

Wnioski

Osoby spożywające duże ilości białka powinny włączyć na stałe kiwi do swojej diety. Enzym zawarty w tym owocu może okazać się bardzo pomocny w trawieniu spożywanych protein.  Warto też pamiętać o tym, że kiwi oprócz tego że zawiera enzym proteolityczny to dostarcza także innych cennych dla naszego zdrowia składników takich jak witamina C czy potas.

Źródła: Kaur L, Rutherfurd SM, Moughan PJ, Drummond L, Boland MJ. Actinidin enhances gastric protein digestion as assessed using an in vitro gastric digestion model. J Agric Food Chem. 2010 Apr 28;58(8):5068-73. doi: 10.1021/jf903332a.

W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie Białko

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę