Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Zdrowe czy nie? Jak to jest z tym masłem?

Zdrowe czy nie? Jak to jest z tym masłem?
Chociaż walory smakowe masła sprawiają, że nie wszyscy są skłonni zupełnie z niego zrezygnować, to jednak w powszechnej świadomości zakorzenił się pogląd, zgodnie z którym jest ono niezdrowe. Z jednej strony od lat jesteśmy namawiani przez lekarzy i dietetyków do ograniczenia spożycia kwasów tłuszczowych nasyconych, których masło jest obfitym źródłem, z drugiej w telewizji, prasie i z billboardów systematycznie atakują nas reklamowe hasła producentów margaryn i zapewnienia na temat wysokiej zdrowotności tłuszczów roślinnych. Czy jednak teorie na temat szkodliwości masła faktycznie mają uzasadnienie?

Faktycznie przyznać trzeba, że masło zawiera sporo kwasów tłuszczowych (ponad 50% masy produktu), których nadmierna konsumpcja wiązać się może z podwyższonym ryzykiem chorób układu krążenia. Z drugiej strony warto zdać sobie sprawę tego, że pewna część maślanego tłuszczu to w istocie krótkołańcuchowe i średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe, które nie tylko, że w przeciwieństwie do dominujących w diecie kwasów długołańcuchowych są lekkostrawne, ale także wykazują pewien potencjał prozdrowotny. Zgodnie z wynikami badań naukowych zwiększona ich konsumpcja korzystnie wpływa m.in. na tempo przemiany materii.

Wiele wskazuje na to, że nie należy specjalnie obawiać się zawartego w maśle cholesterolu. Opublikowane w ciągu ostatniej dekady wyniki badań naukowych wskazują, iż cholesterol pokarmowy u osób zdrowych ma raczej niewielki wpływ na profil lipidowy krwi i zagrożenie chorobami układu krążenia. Poza tym tak naprawdę, żeby dostarczyć ilość cholesterolu przekraczającą zalecane normy potrzeba byłoby spożyć ¾ kostki masła w ciągu doby.

Postrzeganie masła jedynie jako źródła bezwartościowego tłuszczu i cholesterolu jest nieuzasadnione. Oprócz wspomnianych wcześniej krótkołańcuchowych i średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych masło dostarcza także sprzężonych dienów kwasu linolowego (tzw. CLA). Jest to składnik wielu preparatów wspomagających odchudzanie. Warto pamiętać, że masło jest dobrym źródłem witaminy A, a także zawiera inne witaminy rozpuszczalne w tłuszczach takie jak D i E. W przeciwieństwie do margaryn masło pozbawione jest także kwasów tłuszczowych trans pochodzenia przemysłowego, których już nawet niewielkie spożycie może niekorzystnie wpłynąć na zdrowie zwiększając ryzyko chorób układu krążenia.

O ile faktycznie zgodzić się można z tym, że umiar w spożyciu masła jest wskazany, to zupełna jego eliminacja z diety jest nieuzasadniona - zwłaszcza w przypadku młodych, zdrowych, aktywnych fizycznie osób. Z jednej strony niektóre teorie dotyczące szkodliwości masła wydają się być mocno przesadzone, z drugiej natomiast potencjalne walory tego tłuszczu mlecznego są często pomijane. Masło znakomicie nadaje się jako element zrównoważonej diety, o ile nie stanowi głównego źródła tłuszczu.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę