Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Co sprawia, że masz ochotę na niezdrowe przekąski?

Co sprawia, że masz ochotę na niezdrowe przekąski?
Ochota na coś słodkiego i niezbyt zdrowego może pojawiać się w ciągu dnia niezależnie od stanu najedzenia. Gdy ulegniemy pokusie, rzadko kiedy kończy się na jednym ciastku czy kostce czekolady – zazwyczaj opróżnione zostaje całe opakowanie. Nie ulega wątpliwości, że takie uleganie własnym słabościom może niekorzystnie odbić się estetyce sylwetki, dlatego warto zastanowić się w jakich sytuacjach (często zaskakujących) szczególnie jesteśmy narażeni na uleganie tego typu pokusom.

Otoczenie, w którym się znajdujesz

W określonych sytuacjach, człowiek nie zwraca najmniejszej uwagi na to co je, sięgając po przekąski odruchowo, częściowo pod wpływem otoczenia w jakim się znajduje. Jak potwierdzają doniesienia ze świata nauki, jedną z takich sytuacji jest oglądanie filmu w kinie. Przegryzanie popcornu, który znajduje się pod ręką jest niemal bezmyślne, gdyż cała uwaga skoncentrowana jest na fabule filmu. Przeprowadzone badania wskazały, że gdy jesteśmy wpatrzeni w ekran nie zwracamy nawet specjalnie uwagi nawet na fakt, czy przekąski jakie są nam podsuwane są świeże... Literatura potwierdza, że w pewnych okolicznościach liczy się sam odruch sięgania po przekąskę – jej jakość i smak, często nie mają większego znaczenia.

Godziny popołudniowe

Analizy badaczy wskazują, iż najczęściej zasady zdrowego odżywiania są łamane w godzinach popołudniowych. Godzina 15.23 to czas, w którym statystycznie ludzie posiadają największą ochotę na przekąskę (oczywiście informację tę należy potraktować jako ciekawostkę, która pokazuje, że obserwacje w tym zakresie prowadzone są przez niektórych naukowców z dużą skrupulatnością). Może być to konsekwencja rozluźnionej atmosfery (np. po powrocie z pracy), ogólnego znudzenia lub spadku zasobów energetycznych. Często też ochota na coś do przekąszenia wynika ze zbyt niskiej zawartości białka w obiedzie lub też ze zbyt niskiej podaży płynów. Pragnienie bywa czasem mylnie interpretowane jak ochota na coś do zjedzenia.

Twoi przyjaciele

Badania wskazują, iż wygląd i „rozmiary” najbliższych przyjaciół oraz członków rodziny mogą mieć istotny wpływ na rozwój otyłości. Przyjaźń z osobami z nadwagą wiąże się z ograniczeniem aktywności fizycznej, spożywaniem większych ilości pokarmu oraz podjadaniem niezdrowych przekąsek.  Specjaliści zwracają uwagę na fakt, iż trudniej jest pozbyć się nadmiarowych kilogramów osobom posiadającym w najbliższym otoczeniu jednostki z nadwagą bądź otyłe niż osobom otaczającym się szczupłymi, aktywnymi ludźmi.

Bezsenność

Brak dostatecznej ilości snu osłabia samokontrolę, a dodatkowo pobudza produkcję hormonu głodu (greliny), obniżając jednocześnie stężenie leptyny – hormonu odpowiadającego za odczuwanie sytości. Naukowcy potwierdzili, iż osoby zarywające noce lub cierpiące na bezsenność spożywają co najmniej 300 kcal więcej w ciągu  dnia i zdecydowanie częściej sięgają po niezdrowe przekąski. Wniosek jest więc jasny – warto spać dłużej…

Kolor czerwony

Zgodnie z doniesieniami ze świata nauki kolor niebieski hamuje apetyt, natomiast kolory: czerwony, pomarańczowy oraz żółty go wzmagają. Istnieją badania, które wskazują, iż osoby spożywające posiłki w pomieszczeniach pomalowanych na niebiesko spożywają o około 30% mniej kaloryczne dania i rzadziej mają ochotę na dodatkowe przekąski, niż osoby konsumujące potrawy w pokojach czerwonych, pomarańczowych lub żółtych. Zależność wydawać się może zaskakująca, ale wygląda na to, że osoby zajmujące się gastronomią o niej pamiętają. Warto zwrócić uwagę jakie kolory dominują w popularnych sieciach barów szybkiej obsługi…