Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Chcesz odmienić swój wygląd? Trenuj nie tylko mięśnie, ale i mózg!

Chcesz odmienić swój wygląd?  Trenuj nie tylko mięśnie, ale i mózg!
Wypracowywanie zdrowych nawyków żywieniowych oraz zwiększanie aktywności fizycznej traktowane jest standardowo w kategoriach smutnej konieczności. Stereotypowe myślenie, trudności z samokontrolą i silną wolą sprawiają, iż wydaje nam się, że osiągnięcie zadowalających rezultatów – w postaci poprawy zdrowia i wyglądu, możliwe jest tylko i wyłącznie przez wyjątkowo wybitne i silne jednostki. Tymczasem rozwiązanie jest prostsze niż Ci się wydaje – oprócz ćwiczenia muskułów musisz w swojej strategii uwzględnić gimnastykę mózgu oraz nastawienia psychicznego.

Umysł a niezdrowe nawyki żywieniowe

Lata niezdrowych praktyk przyzwyczaiły nas do nawykowego jedzenia i tak w związku z tym przestajemy się zastanawiać nad zasadnością swojego postępowania. Przykładowo:  idziesz do kina – musisz zjeść kubełek przesolonego popcornu i wypić litr coli, a  kawa wymaga towarzystwa słodyczy. Sytuacji i emocji, które mózg kojarzy z niezdrowym jedzeniem  jest naprawdę bardzo wiele  i kluczem do sukcesu jest wyłączenie tego odruchowego sięgania po słabej jakości pożywienie – zwłaszcza wtedy kiedy nawet nie dokucza nam głód.

Trening i metoda drobnych kroków

Bez wątpienia dobrą wiadomością jest fakt, iż można wytrenować umysł w ten sposób, by zerwać niezdrowe powiązania  pomiędzy żywnością a konkretnymi zdarzeniami, okolicznościami czy emocjami. Kluczową sprawą jest trenowanie samokontroli i silnej woli. Warto zacząć od wprowadzania małych, ale konsekwentnych  zmian w swoim sposobie życia i odżywiania. Bo nawet niewielkie modyfikacje mogą wywołać znaczne efekty, pod warunkiem, że będą systematycznie powtarzane. Zacznij od śniadania- jadłeś do tej pory codziennie kajzerkę z masłem czekoladowym i popijałeś herbatą z cukrem? Zamień ten zestaw bez żalu na pożywną owsiankę z mlekiem, orzechami i świeżymi owocami. Choć na początku możesz mieć trudności z przestawieniem się na nową opcję śniadaniową – to po pewnym czasie nie będziesz sobie wyobrażał tego posiłku w innej formie.

Przekwalifikuj swój mózg!

Musisz przekwalifikować swój umysł, tak aby śniadanie kojarzyło się z owsianką a nie śmieciowym jedzeniem. W tym celu należy jeść świadomie – masz ochotę na pączka zamiast owsianki, najpierw pomyśl – np. o swoim brzuchu czy  zapchanych arteriach.   Choć jest to kwestią mocno indywidualną, to jednak naukowcy uważają, iż okres adaptacyjny w przypadku wdrażania zdrowych nawyków żywieniowych wynosi średnio 21 dni. Po tym czasie myślenie o poranku o bułce z masłem czekoladowym nie powinno nam zaprzątać głowy, a jedzenie owsianki (czy innej zdrowej żywności) nie powinno być żadnym wyzwaniem dla siły woli . Warunkiem jest oczywiście wdrażanie rozsądnych modyfikacji żywieniowych a nie restrykcyjnych i bezsensownych planów redukcyjnych.

Mózg kontroluje powstawanie nowych nawyków!

Mózg zaprogramowany jest w ten sposób, aby zmiany (zwłaszcza nawyków ugruntowanych przez lata!) wywoływały opór oraz strach. Uczymy się poprzez powtarzanie, a tworzenie nowych nawyków wiąże się z koniecznością wytworzenia nowych połączeń pomiędzy neuronami – co wymaga czasu. Pocieszający jest fakt, iż nowy nawyk w miarę powtarzania i ćwiczenia staje się silniejszy od poprzedniego. Kluczem do sukcesu w drodze do uzyskania ładniejszej sylwetki i poprawy zdrowa jest zatem systematyczność w powielaniu prawidłowych zachowań – do czasu aż staną się nawykiem.

Podsumowanie

Wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych, choć niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę,  wiąże się z koniecznością wytrenowania mózgu, który może stanowić  największą przeszkodę w drodze do uzyskania wymarzonej sylwetki czy poprawy zdrowia. Dlatego jeżeli zależy Ci na sukcesie pracuj także nad sposobem myślenia, jedz świadomie i wprowadzaj sukcesywnie zmiany do swojego życia. Systematyczność w działaniu to klucz, który pomoże Ci wypracować zdrowe nawyki żywieniowe.    

W artykule mówimy o: Poprawa kondycji