Promocja z okazji pierwszego dnia lata! Ceny wszystkich planów -25% z kodem "FITLATO" Skorzystaj z promocji

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Ile trzeba ćwiczyć by organizm zaczął spalać tłuszcz?

Ile trzeba ćwiczyć by organizm zaczął spalać tłuszcz?
Stara legenda głosi, że trzeba biegać minimum 30 minut by organizm „przestawił się” na spalanie tłuszczu. Wcześniej rzekomo spalane są jedynie Choć o słuszności tej teorii przekonana jest zdecydowana większość aktywnych fizycznie osób, uznając, że krótkie sesje ruchowe „nic nie dają”, to w praktyce jednak okazuje się, że moc argumentów stanowiących dla niej poparcie jest mocno przeceniana.

Opublikowane w ostatnich latach wyniki badań wykazały paradoksalnie, iż wykonywanie wielu krótkich sesji treningowych w ciągu dnia stanowić może równie dobrą bądź nawet skuteczniejszą metodę w walce z nadprogramową tkanką tłuszczową niż jedna długa sesja (zakładając, że łączy czas w przypadku jednego i drugiego zabiegu jest taki sam). Obserwacje te stawiają w kłopotliwym położeniu entuzjastów teorii, zgodnie z którą dla efektywnego spalania tłuszczu konieczne są długie treningi.

Pytanie dotyczące tego jaki czas należy na aktywność fizyczną poświęcić by uruchomić rezerwy tłuszczowe wydaje się jednak nadal aktualne, choć ciekawe światło na to zagadnienie rzucają odkrycia  Juleen Zierath i Barres Romain z Karolinska Institute (Sztokholm, Szwecja). Naukowcy ci zaobserwowali, że podjęcie aktywności fizycznej, natychmiast wpływa na ekspresja genów odpowiedzialnych za aktywację szlaków metabolicznych pozwalających na spalanie tłuszczu, a bodźcem jest skurcz komórek mięśniowych.

Wygląda na to, że nie tyle czas trwania jednej sesji treningowej, co suma wydatków energetycznych poświęconych na aktywność fizyczną ma decydujące znaczenie jeśli chodzi o spalanie tłuszczu zapasowego. Warto  by zapamiętały to sobie przede wszystkim osoby, które  planują dopiero zacząć ćwiczyć, choć zapewne i „starzy wyjadacze” skorzystać mogą z tych informacji w praktyce.

Wnioski: jeżeli nie podejmujesz aktywności fizycznej tylko dlatego, że uważasz iż nie masz czasu bądź kondycji by trenować nieprzerwanie przez minimum pół godziny, to wiedz iż jesteś w błędzie. Nawet krótkie sesje treningowe trwające kilka, czy kilkanaście minut o ile odbywają się z wysoką częstotliwością, wpływają w sposób istotny na gospodarkę energetyczną organizmu i przyspieszają spalanie tłuszczu zapasowego.

Źródła: Cell Metabolism, DOI: 10.1016/j.cmet.2012.01.001 http://www.sfd.pl/temat716256

W artykule mówimy o: Odchudzanie Trening