Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Zrównoważony trening w stylu Yin i Yang

Zrównoważony trening w stylu Yin i Yang
Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z fitness, czy jesteś sportowcem, musisz wiedzieć, że kluczowa w osiągnięciu sukcesu jest równowaga. Dlatego przy optymalizacji treningów ważne jest, żeby mieć plan treningowy, który nie tylko skupia się na osiągnięciu celu, ale taki który poprawi Twoje fizyczno-emocjonalne samopoczucie.

Filozofia Yin i Yang

W kulturze chińskiej filozofia Yin-Yang reprezentuje wzajemne powiązania dwóch przeciwstawnych sił, takich jak światło i ciemność, ciepło i zimno itd. Żadna siła nie może istnieć bez drugiej, a ćwiczenia nie są wyjątkiem.

Podejście Yin

Podejście do ćwiczeń w stylu Yin ma charakter wewnętrzny, holistyczny i wyciszający (np. joga, tai-chi czy pilates). Głównym celem ćwiczeń Yin jest skupienie umysłu i kontrola. Praktykowanie ćwiczeń opartych na Yin może poprawić równowagę, formę i technikę, ponieważ kontrola i dokładność są kluczowymi elementami Yin.

Praktykowanie ćwiczeń Yin pomaga złagodzić stres i niepokój, jednak przewaga Yin może ograniczyć Twoje zdolności fizyczne i zmniejszyć siłę mięśniową.

Podejście Yang

Podejście Yang jest ukierunkowane na cel i ma duże oddziaływanie na sprawność fizyczną. Sprawność fizyczna jest głównym celem ćwiczeń opartych na Yang, takich jak podnoszenie ciężarów, boks czy bieganie. Głównym celem treningu Yang jest zwiększenie masy mięśniowej, utrata wagi oraz polepszanie wyników. Takie podejście może być wydajne i skuteczne w osiąganiu celów fizycznych, chociaż zbyt dużo Yang może powodować wypalenie, kontuzje, a nawet choroby.

Idealnym rozwiązaniem jest połączenie Yin i Yang, ponieważ oba style wzajemnie się uzupełniają. Na przykład, siła i moc rozwijane podczas treningu Yang są wzmacniane przez kontrolę i równowagę treningu Yin i na odwrót.

9 czynników, które zapewnią najlepsze rezultaty treningu

  1. Siła - reakcja mięśnia na siłę, która przeciwstawia się oporowi.
  2. Moc - zdolność do jak najszybszego wywarcia maksymalnej siły poprzez ruch. Dwa składniki mocy to siła i szybkość.
  3. Zwinność - zdolność do wykonywania gwałtownych ruchów w krótkich odstępach czasu, w przeciwnych kierunkach.
  4. Równowaga - kontrola postawy zarówno w ruchu, jak i bezruchu.
  5. Elastyczność - możliwość wykonywania szerokiego zakresu ruchów bez jakichkolwiek utrudnień fizycznych (np. nadmiar muskulatury, nadmiar tkanki tłuszczowej).
  6. Miejscowa wytrzymałość mięśniowa - zdolność mięśni do wytrzymania długotrwałego wysiłku w optymalnych warunkach (np. pedałowanie, wiosłowanie).
  7. Wytrzymałość sercowo-naczyniowa - zdolność serca do dostarczania krwi do aktywnych mięśni oraz do wykorzystania krwi dostarczanej przez serce (np. bieg długodystansowy).
  8. Wytrzymałość siłowa - zdolność mięśnia do wielokrotnego wykonywania maksymalnego wysiłku przez pewien czas.
  9. Koordynacja - umiejętność kontrolowania ruchów ciała i prawidłowego działania w celu uzyskania maksymalnej wydajności.

Podsumowanie

Aby osiągnąć maksymalny, wszechstronny wzrost i potencjał, entuzjaści fitnessu i sportowcy powinni pracować nad zrównoważonym programem treningowym. Program ćwiczeń, który łączy metody świadomości ciała i umysłu z fizycznym podejściem, pomaga budować i doskonalić umiejętności, które już znają, oraz stawiać sobie nowe wyzwania.

Źródła: https://believeperform.com/restoring-balance-yin-yang-training/

W artykule mówimy o: Poprawa kondycji