Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Arbuz, cytrulina i wysiłek fizyczny

Arbuz, cytrulina i wysiłek fizyczny
Nieprzetworzone produkty pochodzenia roślinnego, takie jak warzywa i owoce, to prawdziwe bogactwo rozmaitych związków korzystnie wpływających na funkcjonowanie organizmu ludzkiego. Zwłaszcza osoby dbające o swoje zdrowie, aktywne fizycznie i pracujące nad estetyką ciała powinny zadbać o to, by ich dieta była w nie obfita. Wysokie spożycie warzyw i owoców nie tylko pomaga pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminę C, A i niektóre składniki mineralne, ale pomaga także dostarczyć substancje wspierające rozwój formy fizycznej. W niniejszym artykule chciałbym poświęcić trochę uwagi arbuzowi i zawartej w nim cytrulinie.

Cytrulina jest aminokwasem, który co prawda nie buduje białek, ale pełni bardzo ważną fizjologicznie rolę. Cytrulina wraz z ornityną i argininą bierze udział w cyklu mocznikowym, w ramach którego zachodzi neutralizacja toksycznego amoniaku – produktu ubocznego przemian aminokwasów. Dla sportowców jednak szczególne znaczenie ma fakt, że cytrulina jest prekursorem argininy, aminokwasu z którego powstaje tlenek azotu rozszerzający światło naczyń krwionośnych i powodujący efekt tzw. „pompy mięśniowej”, objawiającej się zwiększeniem objętości mięśni w trakcie treningu.

Co więcej w badaniach naukowych wykazano, że regularne przyjmowanie cytruliny korzystnie wpływa na zdolności wysiłkowe, poprawiając siłę i wytrzymałość siłową, stąd też suplementy zawierające ten aminokwas są chętnie stosowane przez sportowców, zarówno wyczynowych, jak i amatorów. Warto pamiętać jednak, że oprócz suplementacji są także inne sposoby na zwiększenie podaży cytruliny.

Mało kto zdaje sobie sprawę tego, że znakomitym źródłem cytruliny jest arbuz. W 100g wybranych odmian owocu znajdziemy nawet 300mg tego aminokwasu. W badaniach naukowych wykazano, że regularne spożywanie 670ml soku arbuzowego zwiększa poziom argininy we krwi o około 11%. Z punktu widzenia sportowców i osób aktywnych fizycznie arbuz jest więc naturalnym no-boosterem, przyczyniającym się do lepszego ukrwienia i odżywienia tkanki mięśniowej, góruje przy tym nad popularnymi suplementami brakiem słodzików, barwników, aromatów i innych sztucznych dodatków, a przy tym jest smaczny, zdrowy i znakomicie gasi pragnienie zwłaszcza w gorące dni.

Źródła: • Rimando AM, Perkins-Veazie PM. Determination of citrulline in watermelon rind. J Chromatogr A. 2005 Jun 17;1078(1-2):196-200. • Want Citrulline? Try Watermelon. ScienceDaily (Aug. 15, 2007) • J Strength Cond Res. 2010 May;24(5):1215-22.Citrulline malate enhances athletic anaerobic performance and relieves muscle soreness.Pérez-Guisado J, Jakeman PM.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę