Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Czym jest BMI i jakie ma znaczenie?

Czym jest BMI i jakie ma znaczenie?

PoTreningu

Zarówno w fachowych opracowaniach naukowych czy też wypowiedziach lekarzy i dietetyków, jak i w artykułach publikowanych w kolorowej prasie często pojawia się skrót „BMI”. Sporo mówi się o tym, że zbyt wysokie BMI sprzyja występowaniu rozmaitych chorób, że należy dbać o to by utrzymać swoje BMI na prawidłowym poziomie, jak i też, że zbyt niskie BMI jest powodem do niepokoju. Co jednak oznacza ten skrót w istocie i dlaczego poświęca mu się tyle uwagi?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Nie potrzeba wnikliwych analiz czy też sięgania do definicji tego skrótu by zauważyć, że BMI musi mieć coś wspólnego z masą ciała. Faktycznie BMI (Body Mass Index) stanowi dość popularny wskaźnik stosowany w przypadku osób dorosłych do oceny stanu odżywiania i określenia względnej masy ciała. W praktyce BMI obliczamy dzieląc masę ciała podaną w kilogramach przez wzrost podniesiony do kwadratu i następnie sprawdzamy czy wynik mieści się w wartościach referencyjnych dla prawidłowej masy ciała.

Wartość niższa oznacza zazwyczaj niedożywienie, a wyższa – nadwagę lub otyłość.

W przypadku kiedy wartość BMI jest zbyt niska (< 18,5) często towarzyszą jej także niedobory ważnych składników odżywczych, a czasem również niektóre choroby i zaburzenia odżywiania takie jak anoreksja. Zbyt wysokie BMI (≥ 25,0) jest nie tylko problemem natury estetycznej, ale również sprzyjać może występowaniu miażdżycy, chorobie wieńcowej i cukrzycy. Prawidłowe BMI mieści się w przedziale 18,5–24,99.

Zazwyczaj wskaźnik BMI stanowi skuteczny sposób oceny stanu odżywienia, w niektórych przypadkach nie powinien być jednak stosowany.

BMI nie ma zastosowania w przypadku dzieci i młodzieży szkolnej, kobiet w ciąży oraz – wg niektórych autorów – w przypadku osób starszych. Wskaźnik ten okazuje się być również niemiarodajny w przypadku sportowców i osób aktywnych fizycznie, zwłaszcza trenujących siłowo, gdzie wartość BMI może być podwyższona nie ze na rozbudowaną muskulaturę. W takich sytuacjach ważniejsze będą pomiary obwodów i poziomu tkanki tłuszczowej.

Nieraz zdarza się również tak, że pomimo prawidłowego BMI skład ciała jest zaburzony.

Wskaźnik BMI ma niestety swoje ograniczenia. Pewna część osób może nie mieć nadwagi, a mimo to borykać się z nadmiarem tkanki tłuszczowej. Sytuacja taka ma miejsce w przypadku osób stroniących od aktywności fizycznej, opierających swoje menu na wysoko przetworzonej technologicznie żywności, co powoduje sukcesywne zmniejszanie poziomu tkanki mięśniowej i wzrost ilości tkanki tłuszczowej przy względnie stałej całkowitej masie ciała. Warto mieć na uwadze, że stan taki jest wysoce niepożądany pomimo, iż wartość BMI w takim wypadku jest prawidłowa.