Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Ile muszę ważyć, by dobrze wyglądać?

Ile muszę ważyć, by dobrze wyglądać?

PoTreningu

Jako dietetyk często spotykam się z zapytaniami dotyczącymi idealnej masy ciała, przy czym z wątpliwościami tego typu borykają się zarówno osoby z nadwagą, niedowagą jak i prawidłową masą ciała. Chociaż istnieją specjalne wskaźniki pozwalające ocenić, jaki wynik na wadze stanowi optimum dla danego wzrostu, wieku i płci to w istocie rzeczy kwestia ta ma charakter wysoce indywidualny.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

BMI i należna masa ciała

Na podstawie badań statystycznych dla osób o określonych: wzroście, płci, wieku, ustalić można pewien zakres prawidłowej masy ciała. W przypadku dzieci i młodzieży używa się tzw. siatek centylowych. W odniesieniu do osób dorosłych najczęściej stosuje się wskaźnika Queteleta, czyli popularne BMI (z ang. Body Mass Indeks). Jest to stosunek masy ciała wyrażonej w kilogramach do kwadratu wzrostu wyrażonego w metrach, a za wartości odpowiednie uznaje się takie, które mieszczą się w przedziale od 18,5 do 25 kg/m2. W przypadku gdy BMI jest wyższe – mówimy o nadwadze lub otyłości, a gdy niższe – o niedożywieniu. Oczywiście łatwo stwierdzić, że jest to sposób dalece uproszczony.

Istnieją także inne metody pozwalające obliczyć jaka masa ciała jest dla nas optymalna, jak choćby wzór Broca, wskaźnik Broca-Bmngscha, wzór Bernharda. W praktyce dość często stosuje się wzór Lorentza, zgodnie z którym należna masa ciała u kobiet obliczamy w następujący sposób:

NMC = wzrost – 100 – (wzrost – 150)/ 2,

czyli dla kobiety mierzącej 170cm wzrostu należna masa ciała wynosi 60kg. Należna masa ciała w przypadku mężczyzn obliczana jest podobnie:

NMC = wzrost – 100 – (wzrost – 150)/ 4,

Zgodnie z powyższym wzorem dla mężczyzny mierzącego 186cm wzrostu należna masa ciała wynosi 77kg.

Liczby to nie wszystko

Jak łatwo się domyślić, powyżej przedstawione metody nie są idealne. W praktyce bowiem estetyka sylwetki zależy nie tylko od relacji masy ciała do wzrostu, ale także od proporcji tkanki tłuszczowej do tkanki mięśniowej. Jest to kwestia niezmiernie istotna, a często pomijana przez osoby odchudzające się, dążące do osiągnięcia „idealnej sylwetki”. Nawet ważąc stosunkowo niewiele (dolny zakres BMI), można wyglądać nieestetycznie w przypadku nadmiaru tłuszczu, któremu towarzyszy niedostatecznie rozwinięta tkanka mięśniowa. Analogicznie też można ważyć stosunkowo dużo, a prezentować się atrakcyjnie i proporcjonalnie (co łatwo zaobserwować w przypadku sportowców i sportsmenek, choćby trenujących fitness). Liczby niestety nierzadko kłamią, a pogoń za nimi okazuje się w praktyce zgubna. Wiele osób stosując mocno restrykcyjne programy odchudzające pozbywa się tkanki mięśniowej i chociaż „gubi wagę”, to nie doprowadza do poprawy swojego wyglądu. Jest to zjawisko niezwykle częste, śmiało można powiedzieć – że dotyka zdecydowaną większość odchudzających się osób.

Optymalna masa ciała w praktyce

Ustalenie optymalnej masy ciała ma charakter wysoce indywidualny i nie może być rozpatrywane w oderwaniu od poziomu tkanki tłuszczowej czy od wypracowanej muskulatury. Należy także pamiętać, że kwestia ogólnie pojętej estetyki również ma charakter osobniczy – różnimy się gustami i co dla jednej osoby jest kwintesencją piękna, dla innej okazać się może mało atrakcyjne, przykładem tego mogą być sylwetki kulturystyczne, które wzbudzają nierzadko skrajne emocje. Biorąc pod uwagę obowiązujące powszechnie w świecie zachodnim trendy, uznać należy, że nadmiar tkanki tłuszczowej z pewnością nie jest „ostatnim krzykiem mody”, więc warto dbać o to, by nigdy nie zaburzał kompozycji sylwetki, a to ile będziemy przy tym ważyć, poza skrajnymi przypadkami – nie ma determinującego znaczenia.