Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Zaparcia – jak sobie z nimi poradzić?

Zaparcia – jak sobie z nimi poradzić?

PoTreningu

Nie ulega wątpliwości, iż problem z zaparciami dotyczy sporej grupy osób, o czym może świadczyć choćby ilość pytań pojawiających się na forach o tematyce zdrowotnej, jak również zainteresowanie wszelkimi preparatami czy herbatkami przeczyszczającymi. Niejednokrotnie problem zaparć stanowi wstydliwe tabu i osoby dotknięte tą dolegliwością nie szukają pomocy u lekarza czy choćby dietetyka. Jest to poważny błąd, gdyż zaparcia mogą stanowić objaw poważniejszych chorób.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Czym są zaparcia?

Najogólniej pisząc, zaparcia to nie tylko brak regularnego wypróżniania przez 1 czy kilka dni, to także trudności z oddawaniem stolca, który jest twardy, niewielki, niepełny. Konieczność udania się do toalety wiąże się z poczuciem dużego dyskomfortu, a wypróżnianie jelit wymaga wysiłku.

Wskazówki pomocne w zwalczaniu zaparć

Środki przeczyszczające stanowią wyłącznie doraźny sposób na radzenie sobie z problemem zaparć. Kluczowe znaczenie ma odpowiednia modyfikacja jadłospisu oraz trybu życia. Jeżeli cierpisz na zaparcia warto, abyś wziął sobie do serca następujące wskazówki:

  • zwrócić uwagę na odpowiednią podaż płynów – odwodnienie sprzyja „suchości” jelit, utrudniając formowanie mas kałowych oraz ich transport. Szczególnie ważne jest spożywanie napoi bezkofeinowych, chociaż kawa w ograniczonych ilościach może pobudzać perystaltykę jelit. Nie można natomiast precyzyjnie odpowiedzieć ile litrów wody czy płynów powinno się w ciągu przyjmować – jest to kwestia bardzo mocno indywidualna. W każdym razie nie należy pić na siłę ani nie dopuszczać do powstawania uczucia pragnienia.
  • zrewiduj swój jadłospis – szczególnie pod kątem odpowiedniej podaży błonnika (rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego). Jeżeli Twój jadłospis jest deficytowy w świeże  warzywa i owoce koniecznie powinieneś to zmienić! Jednocześnie pozbądź się produktów ciężkostrawnych, smażonych, wysokoprzetworzonych, zasobnych w oczyszczoną mąkę i rafinowane cukry.  Uwzględnij natomiast w jadłospisie gotowane lub pieczone mięsa, ryby,  nieprzetworzony nabiał oraz świeże warzywa, owoce i orzechy (niesolone i nieprażone), a także produkty powstałe na bazie pełnoziarnistej mąki. Podkreślam jednocześnie, iż zwiększenie podaży błonnika w diecie wymaga zwiększenia ilości spożywanych płynów!
  • uważaj na leki i suplementy – problem zaparć może ulec nasileniu w przypadku stosowania niektórych  leków przeciwbólowych, przeciwdepresyjnych i obniżających ciśnienie krwi. Zaparcia spowodowane mogą być także poprzez nasiloną suplemntację wapniem czy żelazem. Odwrotną zależność obserwuje się w przypadku suplementacji magnezem, którego nadmiar z kolei może powodować biegunki. Wskazane jest także uwzględnienie w stałej suplementacji probiotyku – szczególnie pomocne będą Bifidobacteria. Zgubne natomiast może okazać się nadużywanie środków przeczyszczających, które tak naprawdę doprowadza do nasilenia problemu. 
  • spróbuj zmienić tryb życia – brak umiejętności radzenia sobie ze stresem, zbyt mała aktywność fizyczna oraz siedząco-leżący styl życia utrudniają walkę z zaparciami, niejednokrotnie przyczyniając się do nasilenia dolegliwości. Dlatego zarówno w profilaktyce i zwalczaniu zaparć ważne jest regularne podejmowanie wysiłku fizycznego.
  • skonsultuj się z lekarzem – zaparcia mogą być objawem poważniejszych dolegliwości, takich jak niedoczynność tarczycy, nieswoiste zapalenie jelit czy nawet jak wskazują niektórzy depresja.

Podsumowanie:

Zaparcia to problem powszechnie występujący, często wynikający z nieprawidłowych nawyków żywieniowych i siedzącego trybu życia. Zniwelowanie problemu zaparć wiąże się z konieczności zrewidowania jadłospisu oraz zmiany stylu życia. Konieczna jest również konsultacja z lekarzem, który ustali czy źródłem problemu nie są inne dolegliwości.