Dlaczego warto zmienić swój sposób myślenia o odchudzaniu?

Nieudane próby pozbycia się zbędnej tkanki tłuszczowej, informacje w mediach i marketingowe slogany przyczyniają się do kształtowania i utrwalania błędnych wzorców myślowych, które jak pokazują badania naukowe znacznie utrudniają skuteczne odchudzanie. Zamiast bazować na obiegowych teoriach należy skoncentrować się na rzetelnych danych i przede wszystkim – zmienić swój sposób myślenia.

Przeczytaj koniecznie:

Jak nie stracić motywacji podczas odchudzania?

Zrozumieć istotę rzeczy

Dość interesujące są wyniki badań z zastosowaniem tzw. terapii poznawczo-behawioralnej użytej w celu nauczenia osób zmagających się z nadmierną masą ciała zarządzać swoimi myślami. Okazuje się, że wypracowana zdolność do identyfikowania i odrzucania nieprzydatnych sposobów rozumowania i zachowań, które stoją na drodze do osiągnięcia zamierzonego celu stanowi niezwykle skuteczne narzędzie w walce z nadprogramowymi centymetrami i kilogramami. W niektórych eksperymentach zaobserwowano, że wysoko rozwinięta świadomość dotycząca metod zarządzania własnymi myślami i własnym nastawieniem pozwala uzyskać nie tylko szybkie, ale również trwałe efekty odchudzające.

Regulacja oczekiwań

Przystępując do planu ukierunkowanego na redukcję zależy nam na jak najszybszej utracie zbędnych kilogramów w jak najkrótszym czasie – brak spektakularnych efektów działa wybitnie demotywująco i zniechęcająco, sprawia, że zaczynamy wątpić w słuszność podjętej decyzji dotyczącej redukcji i żałować wyrzeczeń z nią związanych. Gdy wskazówka na wadze nie pokazuje ubytku masy ciała bardzo często wpadamy w panikę, stresujemy się i zniechęcamy do zdrowego sposobu odżywiania.

Liczy się wiedza

Tymczasem osoby, które posiadają świadomość tego jak powinno wyglądać optymalne odchudzanie nie zniechęcają się nawet gdy tempo utraty tkanki tłuszczowej nie jest tak szybkie jakby tego oczekiwali. Badania naukowe pokazują, iż zgubione kilogramy mogą cieszyć i motywować do dalszej pracy, nawet wtedy gdy ich ilość jest mniejsza niż zakładał początkowy plan – wszystko zależy od podejścia i woli osoby odchudzającej się.

Nie trać z oczu celu i myśl pozytywnie

Badania pokazują także, iż osoby szczerze wierzące w swój sukces częściej go osiągają. Zdolność radzenia sobie nawet z nieprzewidzianymi  przeciwnościami na każdym etapie realizacji planu jest większa, gdy nie tracimy celu sprzed oczu celu, a także gdy mamy świadomość, iż metody, które obraliśmy są jak najbardziej słuszne. Pewność, że dokonujemy właściwych wyborów żywieniowych, że nie wyniszczamy organizmu nieprzemyślanymi zabiegami sprawia, iż czujemy się bardziej komfortowo oczekując na nieuniknione pozytywne rezultaty.

Nie przejmuj się błahostkami

Koncentrowanie się na rzeczach istotnych, bez użalania się nad sobą i zadręczania tym co mogliśmy a nie zrobiliśmy -  sprawia, iż działamy bardziej konstruktywnie i podejmujemy lepsze decyzje, doceniając przy tym każdy nawet najmniejszy postęp (czy to utratę cm w pasie czy też progres na treningu).  Nieraz zdarzają się drobne potknięcia, to jednak nie powód do tego by się zniechęcać.

Podsumowanie

Bywa tak, iż największą przeszkodą w uzyskaniu idealnej sylwetki jest niewłaściwy sposób myślenia, ukierunkowany na potrzebę osiągnięcia jak najszybszych efektów w jak najkrótszym czasie. Nierealne oczekiwania i koncentrowanie się w sposób niekonstruktywny  na własnych wadach, potknięciach i niedoskonałościach uniemożliwia uzyskanie zadowalających efektów. Umysł należy przeprogramować, tak aby plan ukierunkowany na redukcję masy ciała przeprowadzić w sposób racjonalny i  bez zbędnych negatywnych emocji. W tym celu należy zweryfikować swoją wiedzę na temat zdrowego odżywiania oraz w razie konieczności skonsultować się z doświadczonym dietetykiem czy psychologiem.