Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Zaskakujące motywatory do pracy nad sylwetką

Zaskakujące motywatory do pracy nad sylwetką
Szczupłą i wysportowaną sylwetkę chciałby mieć każdy – jednak do pracy nad swoimi niedoskonałościami zmobilizować się są w stanie wyłącznie nieliczni. Wdrażanie planów ukierunkowanych na poprawę estetyki sylwetki wymaga wysiłku, zrewolucjonizowania trybu życia a także zmiany sposobu myślenia. Potrzebne są więc silne bodźce, które będą utrzymywały motywację na wysokim poziomie. Co najczęściej sprawia, że pomimo pojawiających trudności i przeciwności losu ludzie decydują się walczyć o wymarzone efekty?

Motywacja jest kwestią bardzo mocno indywidualną i nie można traktować jej zbyt szablonowo – każdy z nas może być podatny na odmiennego rodzaju bodźce, ukierunkowujące odpowiednio działania. Dla jednych motywacją może być potrzeba samodoskonalenia się i satysfakcja w związku z walką z własnymi słabościami, inni z kolei mogą motywować się wizją osiągniętych efektów i wzbudzanego na około podziwu. Można śmiało zaryzykować stwierdzenie, że skutecznych sposobów pozwalających nam zmotywować się do działania jest tyle ile osób chodzi po ziemi. Wśród niezliczonej ilości, mniej lub bardziej wyszukanych metod jest kilka takich, które wydają się być uniwersalne i sprawdzają się w bardzo wielu wypadkach.

Poniżej przedstawiam listę najpopularniejszych motywatorów, których skuteczność została potwierdzona poprzez odpowiednie badania naukowe. Być może któryś z nich sprawdzi się w Twoim przypadku?

Zdjęcie z czasów, gdy sylwetka była bliska ideału

Umieszczenie w widocznym lub krytycznym  miejscu (np. na drzwiach lodówki) fotografii naszej sylwetki sprzed kilku czy kilkunastu lat, kiedy prezentowaliśmy przyzwoitą formę fizyczną może wpływać bardzo pozytywnie na naszą motywację. Oglądanie siebie samego w lepszej niż aktualnie formie pozwala wyrobić sobie przekonanie, iż cel, który sobie zaplanowaliśmy sobie jest realny –  bo w końcu już raz go osiągnęliśmy. Mając tego świadomość zdecydowanie łatwiej jest zmotywować do działania i zrezygnować z wątpliwej jakości pokarmów oraz zmusić się do podjęcia regularnej aktywności fizycznej. Naprawdę warto odszukać zdjęcia z czasu studiów czy nawet liceum (o ile byliśmy wtedy w lepszej formie niż aktualnie) i umieścić je w widocznym miejscu.

Sukces innych osób

Powodzenia innych osób niekiedy wzbudzają nasze uznanie, a niekiedy wręcz irytację, (że to nie nam się udało), którą warto umiejętnie katalizować. Aspekt ten powiązany jest trochę z zazdrością, a trochę z podziwem dla zdeterminowanych jednostek. Jak się jednak okazuje w praktyce może być jednak wyjątkowo skuteczny w motywowaniu nas do działania.  Myślenie w kategoriach:  „skoro ona czy on dali sobie radę i osiągnęli zamierzony cel, to dlaczego mi miałoby się nie udać?” jest dość popularne i chociaż opiera się na nie do końca szlachetnych pobudkach, to pomaga wzbudzić w sobie silną motywację, stanowiącą bodziec do zmiany nawyków żywieniowych czy zmuszenia się do regularnych treningów. 

Pasja

Traktowanie podjętych działań nie tyle w kategoriach smutnej i żmudnej konieczności, a właśnie jako szansy do rozwoju i zdobycia nowych umiejętności jest bez wątpienia bardzo pomocne we wzbudzaniu i utrzymywaniu motywacji na odpowiednio wysokim poziomie. Choć początkowo może wydawać się, iż nie ma możliwości aby wypacanie siódmych potów na siłowni czy bieganie w terenie mogło sprawiać radość, to jednak istnieje spora grupa osób, która połyka przysłowiowego „bakcyla” i realizuje się ćwicząc. Dlatego zamiast traktować aktywność fizyczną i zdrowe  nawyki żywieniowe jako karę za grzechy, postaraj się je polubić. To wbrew pozorom nie jest takie trudne, wystarczy zwrócić uwagę na przyjemne wrażenia związane z wysiłkiem czy też charakterystyczne uczucie rozluźnienia pojawiające się po wysiłku. Warto także zastanowić się jaki typ wysiłku sprawia nam przyjemność, być może zamiast bieżni w klubie fitness wolimy basen lub grę w tenisa...?

Obserwowanie pozytywnych efektów

Bardzo ważnym elementem, mającym kluczowe znaczenie w utrzymywaniu motywacji jest poświęcanie uwagi pozytywnym skutkom naszych starań. Tak samo jak stagnacja sprzyja abnegacji, tak samo postęp nakręca nas do działania. Trzeba jednak poświecić odrobinę uwagi tej kwestii, bez odpowiednich obserwacji czy zastosowanie specjalnych narzędzi (waga łazienkowa, centymetr krawiecki), możemy niekiedy nie zorientować się, że tak duży postęp już poczyniliśmy.  Zdecydowanie warto nie tylko regularnie się ważyć, ale również mierzyć i obserwować własne ciało. Warto także słuchać co mają do powiedzenia na nasz temat inni, zazwyczaj po 2 – 4 tygodniach diety i regularnych treningów zmiany są na tyle widoczne, że osoby z naszego otoczenia zaczynają je zauważać.

Pieniądze

Jest takie powiedzenie, że „jak nie wiadomo o co chodzi, to znaczy, że chodzi o pieniądze”…  Choć wydać może to się zaskakujące, ale wiele wskazuje na to, że kwestia profitów finansowych może okazać się znakomitą motywację dla osób pracujących nad sylwetką, co potwierdzają badania naukowe. W jednym z eksperymentów, w grupie badanych osób, której płacono za każdy utracony kilogram tkanki tłuszczowej obserwowano większe zaangażowanie i skuteczność niż w innych grupach osób, które podobnych świadczeń nie otrzymywały. Osoby otrzymujące pieniądze za stosowanie kuracji odchudzających rzadziej wyłamywały się z zasad zdrowego odżywiania i nie rezygnowały z udziału w badaniu. Przeprowadzona analiza wskazuje na duży potencjał zachęt finansowych w walce z nadprogramowymi kilogramami. Szkoda tylko, że niewiele jest osób skłonnych zapłacić nam za utracone kilogramy…

Podsumowanie

Motywacja i zaangażowanie posiadają kluczowe znaczenie dla osiągania wymiernych efektów – zwłaszcza jeżeli chodzi o poprawę estetyki sylwetki. Odnalezienie klucza do swojej motywacji oznacza odnalezienie klucza do sukcesu. Warto o tym pamiętać. 

W artykule mówimy o: Poprawa kondycji

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę