Jak wybrać dobry jogurt?

Dobry jakościowo jogurt stanowić może cenne uzupełnienie codziennej diety w wapń, białko, witaminy z grupy B oraz – żywe kultury bakterii. Ważne jest jednak by starannie dokonać selekcji, gdyż znaczna część dostępnych w sklepach jogurtów charakteryzuje się niską jakością odżywczą i zdrowotną. Chcesz wiedzieć jak wybierać jogurt by był nie tylko smaczny, ale również wartościowy? Zapraszam do lektury niniejszego poradnika.

Przeczytaj koniecznie:

Jogurt owocowy - wróg Twojej sylwetki

Słodkie nieporozumienie

Chociaż jogurt kojarzy nam się, ze słodkim deserem o smaku owocowym, to podkreślić trzeba, że dosładzane przetwory mleczne nie są pożądanym składnikiem diety. Dlaczego? To proste, jogurty owocowe stanową skondensowane źródło cukrów, których zawierają więcej niż słodzone sacharozą napoje typu cola. Pól litra takiego jogurtu zawiera niemal pół szklanki cukrów, czyli całkiem sporo. Dlatego właśnie sięgać należy po jogurty naturalne, które spożywać można bez innych składników jako lekką przekąskę, lub też z dodatkiem świeżych bądź suszonych owoców. Jogurty naturalne świetnie nadają się też jako baza do rozmaitych sosów na zimno czy też jako dodatek do zup i wielu innych dań.

Co daje jogurt?

Kubek dobrego jakościowo jogurtu (około 200g) dostarcza około 6 – 7g pełnowartościowego białka, 200 – 250mg wapnia (25% zapotrzebowania), a także pewną dawkę lekkostrawnego tłuszczu, witamin z grupy B oraz jodu. Niezwykle cennym składnikiem jogurtów są bakterie: Lactobacillus i Bifidobacterium, a niekiedy także dodawane są do nich bakterie pochodzenia ludzkiego. Wśród udowodnionych korzyści wynikających ze spożywania jogurtów wymienić należy pozytywny wpływ na trawienie, zmniejszone ryzyko zatruć pokarmowych, poprawa motoryki przewodu pokarmowego, poprawa odporności immunologicznej i zmniejszenie nasilenia objawów niektórych alergii. Zauważono także, że spożywanie fermentowanych produktów mlecznych sprzyja utracie tkanki tłuszczowej i pomaga utrzymać estetyczną sylwetkę.

Wybór produktu

W przypadku jogurtów warto postawić na minimalizm i zapomnieć o zasadzie, zgodnie z którą „więcej” oznacza „lepiej”. Prawda jest taka, że im mniej dodatkowych składników zawiera produkt tym ocenić należy go wyżej. Dobry jakościowo jogurt powinien składać się z mleka i żywych kultur bakteryjnych. Niestety o takie produkty stosunkowo trudno. W okolicy, w której mieszkam udało mi się znaleźć zaledwie jeden jogurt z tak niewyszukanym składem. Większość odpowiedników zawiera dodatki takie jak chociażby mleko w proszku lub białka mleka. Czy są one złe? Cóż, niekoniecznie, choć mleko w proszku ze względu na relatywnie wysoką zawartość utlenionego cholesterolu szczególnie cennym składnikiem nie jest, jednak dawka przyjęta z jogurtem do dużych raczej nie należy. O wiele mniej pożądanym składnikiem dodatkowym jest – jak łatwo się domyślić – cukier lub syrop glukozowo-fruktozowy. Nawet jogurty naturalne niekiedy dodatek cukru zawierają…

Czy koniecznie 0%?

Chciałbym podkreślić jasno i wyraźnie, że jogurt absolutnie nie musi być odtłuszczony! Lęk przed tłuszczem głęboko zakodowany w powszechnej świadomości jest mocno na wyrost. Tłuszcz bowiem stanowi ważny składnik diety, a spożywanie pełnotłustych produktów żywnościowych w żaden sposób nie musi negatywnie odbijać się na sylwetce. Nawet osoby odchudzające się śmiało mogą pozwolić sobie na jogurty pełnotłuste, nawet jogurty greckie czy zawierające dodatek śmietany.  Jogurty 0% zazwyczaj charakteryzują się gorszym smakiem, brakiem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (zwłaszcza cennej witaminy D), oraz… wyższą zawartością cukrów, które do „dietetycznych” także nie należą…

Podsumowanie

Jogurt stanowić może cenny składnik diety również w przypadku osób odchudzających się. Warto wybierać jogurty naturalne, pełnotłuste, bez dodatku cukrów i substancji zagęszczających. W ten sposób nie tylko dostarczymy cennych dla naszego zdrowia składników odżywczych, ale uchronimy się przed spożyciem składników niepożądanych.