Czym jest dieta?

Żeby odnieść się do wyobraźni pozwolę sobie przedstawić prostą i komunikatywną definicję terminu „dieta”. „Dieta” jest to pojęcie określające sposób odżywiania jednostki, grupy jednostek lub całej społeczności. Jak więc widać, jakąś dietą każdy posiada. Problematyczne jednak jest zestawienie pokarmów adekwatne do bieżących potrzeb organizmu, biorące także pod uwagę cel, który przed sobą stawiamy. Przykładowo, jeśli celem jest redukcja tkanki tłuszczowej konieczne jest takie zestawienie pokarmów by całkowita podaż kalorii była niższa niż wynoszą bieżące potrzeby energetyczne ustroju. Często w momencie obniżenia ilości spożywanych kalorii dochodzi także do obniżenia podaży wielu potrzebnych składników odżywczych takich jak białka, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe , witaminy oraz składniki mineralne. Dieta wiec (nie tylko z resztą ta odchudzająca) powinna opierać się na produktach o wysokiej gęstości odżywczej*.

„Dieta sportowa” jest pewną modyfikacją diety konwencjonalnej, uwzględniającą zwiększone zapotrzebowanie organizmu na wybrane składniki odżywcze, oraz ukierunkowana jest na maksymalne zwiększenie efektywności zabiegów treningowych, niezależnie od celu jaki przed sobą stawiamy. Dobra dieta sportowa zawsze w swoich założeniach ma charakter indywidualny i dopasowana jest do potrzeb konkretnej osobny, w konkretnej jednostce czasu.

Oznacza to, że sportowa dieta ukierunkowana na przyrost masy mięśniowej dla dwóch rożnych osób, może charakteryzować się innym doborem pokarmów, inną podażą kalorii, inną relacją białka, węglowodanów i tłuszczu. Podobnie też jak dobra dieta sportowa dla tej samej osoby ale w różnych okresach przygotowań (np. budowania masy lub redukcji tkanki tłuszczowej) będzie zakładać odpowiednie zmiany w jakościowym i ilościowym doborze pokarmów.

*Gęstość odżywcza – wskaźnik określający relację wartości odżywczej do wartości energetycznej pokarmu. Gęstość odżywcza jest tym większa im większa zawartość składników odżywczych przypada na jednostkę energii.