Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Olej rzepakowy  cennym składnikiem diety

Olej rzepakowy cennym składnikiem diety

PoTreningu

Gdybym zrobił ankietę i zadał w niej prowokacyjne pytanie: „jaki olej jest najzdrowszy”, zdecydowana większość odpowiedzi brzmiałaby zapewne „oliwa z oliwek”. Z drugiej strony w ostatnich czasach coraz więcej mówi się o tym, że nasza współczesna dieta deficytowa jest w kwasy tłuszczowe omega 3, a zbyt obfita w tłuszcze omega 6 i podnosi się kwestię potrzeby zachowania odpowiedniej pomiędzy nimi proporcji. Oliwa z oliwek bogata jest w kwas oleinowy i liczne przeciwutleniacze, kwasów tłuszczowych omega 3 praktycznie jednak nie zawiera!

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Gdyby zerknąć na stosunek omega 6 do omega 3 okazało by się, że wynosi on w wypadku oliwy około 23:1, a tymczasem prawidłowe „ratio” powinno oscylować w przedziale 5:1 do 1:1. Jak więc widać wysokie spożycie oliwy z oliwek nie pomaga w zachowaniu prawidłowego stosunku WNNKT. W krajach śródziemnomorskich, gdzie tłuste ryby będące źródłem omega 3 stanowią stały element diety, sytuacja wygląda trochę inaczej niż u nas, gdzie morskich ryb prawie się nie spożywa.

Czy więc z oliwy z oliwek należy rezygnować? Oliwa oliwek jest jednym z ostatnich źródeł tłuszczu, które należałoby z diety eliminować. Tak naprawdę to nie ona przyczynia się do pogorszenia stosunku omega 3 do omega 6 w naszym menu, a oleje: słonecznikowy, kukurydziany i z pestek winogron, jak również margaryny. We współczesnej, zdrowej diecie nie powinno być w ogóle miejsca na te produkty! W zamian warto za to włączyć do jadłospisu olej rzepakowy z pierwszego tłoczenia. Jak się bowiem okazuje ma on szereg pozytywnych właściwości.

Po pierwsze, podobnie jak w oliwie z oliwek, podstawowym kwasem tłuszczowym w nim zawartym jest kwas jednonienasycony - oleinowy. Istotniejsza zdecydowanie jednak jest relatywnie niska zawartość kwasu linolowego (omega 6) względem alfa-linolenowego (omega 3) i prawidłowa proporcja pomiędzy nimi wynosząca 1,8 : 1. Poprzez włączenie oleju rzepakowego do diety można znacznie poprawić relację pomiędzy WNNKT, co ma niebagatelne znaczenie dla zdrowia i wielu parametrów metabolicznych. Olej ten jest także dobrym źródłem witaminy E i K. Olej rzepakowy najlepiej spożywać w stanie surowym, ale nadaje się on także do krótkiego smażenia. W wypadku dłuższej obórki termicznej nie jest jednak polecany właśnie ze względu na obecność cennego kwasu alfa-linolenowego, który łatwo ulega utlenianiu.

Jak więc widać, włączenie do jadłospisu oleju rzepakowego może być sensownym rozwiązaniem z żywieniowego punktu widzenia. Jest on niemal równie dobrym jak oliwa źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych i nieporównywalnie lepszym źródłem kwasy alfa-linolenowego. Pomaga zachować w diecie odpowiednie proporcje pomiędzy tłuszczami omega 3 i omega 6, co ma szczególne znaczenie w sytuacji, kiedy relacja ta jest poważnie zaburzona.  



W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie