Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Pięć powodów dla których warto jeść borówki

Pięć powodów dla których warto jeść borówki

Tadeusz Sowiński

Borówki warto jeść, zwłaszcza o tej porze roku, kiedy można je kupić na każdym straganie lub po prostu iść do lasu i samodzielnie nazbierać. Owoce te są nie tylko niezwykle smaczne, ale także wartościowe i zdrowe. Stanowią bowiem źródło wielu cennych substancji, których spożywanie wspiera prawidłowe funkcjonowanie organizmu i chroni przed negatywnym wpływem wolnych rodników. Oto pięć powodów dla których warto jeść borówki:

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Borówki są niskokaloryczne

Chociaż „kalorie to nie wszystko”, to nie ukrywajmy – mają istotne znaczenie. Tymczasem borówki należą do najmniej kalorycznych owoców deserowych, w 100g dostarczają zaledwie 40 – 45kcal.  Niby zawartość węglowodanów nie jest szczególnie niska bo wynosi około 12g na 100, ale okazuje się, że dawka cukrów to tylko 8 – 9g, resztę natomiast stanowią różne frakcje błonnika. Błonnik tymczasem obniża poposiłkową glikemię, spowalnia opróżnianie żołądka i pomaga kontrolować łaknienie, a także korzystnie wpływa na motorykę przewodu pokarmowego.

Borówki są dobre dla serca

Jagody dostarczają potężnej dawki antyoksydantów chroniących lipoproteiny osocza przed wolnymi rodnikami. Dodatkowo obecność fitosteroli i błonnika także wpływać może korzystnie na gospodarkę lipidową poprawiając stosunek cholesterolu całkowitego do frakcji HDL, zmniejszając tym samym ryzyko rozwoju chorób układu krążenia. Unikalne, ochronne dla serca właściwości tych owoców potwierdzają wyniki badań przeprowadzonych przez włoskich naukowców z Policlinico Universitario in Messina.

Borówki przeciwko nowotworom

Antocyjany i witamina C zawarte w jagodach mają właściwości antynowotworowe. Jest to związane głownie z ich działanie antyoksydacyjnym i przeciwzapalnym. Badania naukowe wskazują, że związki obecne w tych owocach chronią DNA przed uszkodzeniami wywołanymi przez wolne rodniki i posiadają właściwości antymutagenne. Obecność jagód w codziennej diecie może być szczególnie przydatna w przypadku osób narażonych na silną ekspozycję na działanie czynników kancerogennych, czyli m.in. palaczy tytoniu.

Borówki na pamięć i zdolności motoryczne

Wyniki badania opublikowanego w 2009 roku w czasopiśmie medycznym "Nutritional Neuroscience" wykazały, że spożywanie jagód może mieć pozytywny wpływ na pamięć i zdolności motoryczne hamując procesy starzenia się mózgu W zasadzie autorzy tego projektu wykazali, iż regularna konsumpcja borówek prowadzi do poprawy wydajności pamięci krótkotrwałej oraz – do lepszej koordynacji ruchowej. Prawdopodobnie i ten korzystny efekt powiązany jest z wysoką zawartością bioaktywnych związków zaliczanych do przeciwutleniaczy.

Borówki dla zdrowych zębów

Borówki, chociaż są słodkie i zawierają cukry takie jak glukoza, to mogą pozytywnie wpływać na stan jamy ustnej. Związane jest to z obecnością kwasu galusowego, rutyny i kwasu elagowego – związków o właściwościach przeciwdrobnoustrojowych. Wyniki przeprowadzonego dwa lata temu przez naukowców z University of Kentucky i University of North Carolina badania, wykazały, że substancje obecne w jagodach są zabójcze dla dziesięciu różnych rodzajów bakterii, mogących negatywnie wpływać na stan zębów i dziąseł.

Podsumowanie

Jak widać, borówki stanowić mogą niezwykle cenny składnik zdrowej diety. Warto więc korzystać z tego, że o tej porze roku są ogólnodostępne. Borówki znakomicie nadadzą się zarówno jako samodzielny deser czy niskokaloryczna przekąska, jak i jako składnik koktajlu, owsianki czy dietetycznego sernika.

 



W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie