Czy zielona herbata faktycznie przyspiesza odchudzanie?

W ostatnich czasach zauważyć można spore zainteresowanie właściwościami zielonej herbaty. Sukcesywnie przypisuje się jej coraz to nowe właściwości, z których znaczna część wymaga pewnej weryfikacji. Oprócz tego, że zielona herbata zawiera liczne przeciwutleniacze chroniące nasz organizm przed skutkami oksydacyjnego stresu, okazuje się mieć jeszcze dodatkowo potencjał odchudzający. Zielona herbata w postaci ekstraktów wchodzi w skład wielu preparatów o działaniu „termogenicznym”, czyli tzw. „spalaczy tłuszczu”.

Czy więc jej odchudzająca moc to fakt czy fikcja?

Na to pytanie próbowali odpowiedzieć naukowcy z Human Performance Laboratory Uniwersytetu w Birmingham. Venables i wsp. postanowili zbadać wpływ konsumpcji zielonej herbaty na wydatek energetyczny i spalanie kwasów tłuszczowych podczas wysiłku fizycznego o umiarkowanej intensywności. W pierwszym badaniu dwunastu mężczyzn poddanych zostało treningowi na rowerze przy 60% maksymalnego zużycia tlenu. Wysiłek trwał 30 minut. Połowa z uczestników dostała kapsułki „placebo”, a druga połowa kapsułki z ekstraktem z zielonej herbaty o łącznej zawartości polifenoli wynoszącej około 890mg i łącznej zawartości EGCG w ilości około 366mg. Okazało się, że przyjęcie suplementu z ekstraktem z zielonej herbaty zwiększyło ilość spalanych kwasów tłuszczowych o 17%!

Wyniki tego badania stanowią potwierdzenie wyników otrzymanych na podstawie eksperymentów z udziałem zwierząt laboratoryjnych. Suplementy zawierające ekstrakt z zielonej herbaty mogą być pomocne w procesie redukcji tkanki tłuszczowej i warto uzupełniać nimi dietę odchudzającą . Nie oznacza to oczywiście, że na ich korzyść należy rezygnować z picia chińskiego specjału w tradycyjnej postaci.

Green tea extract ingestion, fat oxidation, and glucose tolerance in healthy humans.

Venables MC, Hulston CJ, Cox HR, Jeukendrup AE.