Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Diety niskotłuszczowe obniżają poziom dobrego cholesterolu

Diety niskotłuszczowe obniżają poziom dobrego cholesterolu

PoTreningu

Diety niskotłuszczowe polecane są często jako element profilaktyki chorób układu krążenia. Tłuszcz pokarmowy przez wiele osób uważany jest za „zło konieczne”, które należy ograniczać - zwłaszcza wtedy, kiedy profil lipidowy krwi ulega zaburzeniu. W świetle dostępnej literatury naukowej wydaje się być to zabiegiem nie tylko bezzasadnym, co wręcz – szkodliwym.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

 

Cholesterol w organizmie ludzkim transportowany jest w postaci lipoprotein. Główne frakcje to LDL – czyli lipoproteiny o małej gęstości, które rozwożą cholesterol po tkankach obwodowych (tzw. zły cholesterol) oraz HDL czyli lipoproteiny o dużej gęstości, które „zbierają” cholesterol z tkanek i dostarczają do wątroby (tzw. dobry cholesterol). LDL w podwyższonych zakresach działa więc miażdzycogennie, a HDL – antymiażdżycowo. Choć podwyższony poziome cholesterolu całkowitego stanowi wskaźnik ryzyka zapadalności na choroby układu krążenia, to zdecydowanie istotniejsza wydaje się być relacja HDL do LDL.

Grupa amerykańskich naukowców (Marshall i wsp.) przeprowadziła prospektywne badanie dotyczące wpływu stylu życia (dieta, ćwiczenia aerobowe, joga) osób zagrożonych chorobą wieńcową na parametry lipidowe krwi. Przez pierwszy kwartał spożycie tłuszczu wynosiło 10% kaloryczności jadłospisu, a więc było dość niskie. Po tym okresie zostało dodatkowo obniżone do 8,7% kaloryczności jadłospisu, wprowadzono też modyfikację aktywności (zwiększenie czasu trwania aerobów z 180 do 194 minut na tydzień).

Jak się okazało skrajnie niskie spożycie tłuszczu doprowadza do obniżenia poziomu HDL – czyli dobrego cholesterolu (o około 8,3%), zwiększa też poziom triacylogliceroli we krwi (o 17,6%). Wpływ ten był znoszony jedynie częściowo przez zwiększenie aktywności fizycznej. Na tej podstawie można stwierdzić, że bardzo niskotłuszczowe diety wywierać mogą niekorzystny wpływ na profil lipidowy i paradoksalnie – zwiększać ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia.

The role of exercise in modulating the impact of an ultralow-fat diet on serum lipids and apolipoproteins in patients with or at risk for coronary artery disease. Marshall DA, Vernalis MN, Remaley AT, Walizer EM, Scally JP, Taylor AJ.