Sposoby na bezsenność – którą opcję wybrać?

O problemach ze snem w ostatnich czasach mówi i pisze się wiele, z jednej strony bowiem coraz więcej wiadomo o niekorzystnych następstwach bezsenności, z drugiej natomiast - skala tego zjawiska ciągle przybiera na sile. Istnieje wiele sposobów pozwalających rzekomo zapaść w zdrowy i nieprzerwany sen. Niestety nie wszystkie bywają skuteczne, a nawet jeśli takie są, to okazują się niekiedy niebezpieczne. Jaką opcję wiec najlepiej wybrać by rano wstać rześkim i wyspanym nie ryzykując przy tym utratą zdrowia?

Przeczytaj koniecznie:

Ile czasu powinien trwać zdrowy sen?

Skąd biorą się problemy ze snem?

Problemy ze snem mają różne podłoże. Rzadko kiedy zdarza się, że powstają w wyniku zadziałania jednego tylko bodźca, częściej są one efektem „sumowania czynników”. W dzisiejszych czasach szczególnie istotne znaczenie ma „chroniczny stres” związany z pracą zawodową, niepewną sytuacją finansową oraz natłokiem innych zobowiązań i obowiązków. Paradoksalnie też ryzyko bezsenności zwiększać mogą popularne metody radzenia sobie z czynnikami będącymi źródłem stresu lub też – z samym stresem. Dla wielu osób sposobem na poprawę efektywności pracy jest przyjmowanie dużych dawek kofeiny. Tymczasem substancja ta, chociaż faktycznie sprawia, że mózg i ciało działają sprawniej, to w nadmiarze – zaburza funkcjonowanie mechanizmów odpowiedzialnych za regulację cyklu dobowego snu i czuwania oraz dodatkowo nasila negatywne skutki stresu.

Do problemów ze snem przyczyniać się mogą także inne czynniki, często zaskakujące, jak choćby oglądanie do późna telewizji czy wysiadywanie przed ekranem komputera. Pewne znaczenie ma także to w jakich warunkach śpimy. Hałas i światło to dwa podstawowe elementy utrudniające wejście organizmu w tryb „nocnego odpoczynku”. Nawet aspekty takie jak jakościowy i ilościowy dobór pokarmów oraz pora zjedzenia kolacji mają wpływ na to jak prędko przyjdzie, jak długo trwać będzie i jaki da wypoczynek – sen.

Do czego prowadzi niedobór snu?

Problemy ze snem mają w dzisiejszych czasach charakter powszechny, a co najgorsze w dłuższej perspektywie prowadzą do wielu dotkliwych konsekwencji, których perspektywa wystąpienia często bywa niedoceniana.  Tymczasem długi, nieprzerwany sen jest nam po prostu niezbędny zarówno dla ogólnie pojętego zdrowia jak i kondycji fizycznej i urody. Jego deficyt prowadzi m.in. do:
 

  • obniżenia nastroju,
  • pogorszenia pamięci i zdolności koncentracji,
  • spadku odporności na stres,
  • obniżenia zdolności wysiłkowych,
  • słabszej regeneracji mięśniowej,
  • zwiększenia łaknienia,
  • zadurzeń gospodarki insulinowej,
  • zaburzeń wydzielania hormonów płciowych,
  • wzrostu ryzyka cukrzycy,
  • wzrostu ryzyka chorób neurodegeneracyjnych,
  • wzrostu ryzyka niektórych nowotworów,
  • zaburzenia pracy układu pokarmowego,
  • wielu innych niepożądanych konsekwencji,

Jak więc widać deficyt snu zaburza homeostazę ustrojową i prowadzić może do wyraźnego pogorszenia zdrowia i kondycji psychofizycznej. Pojawia się więc pytanie – jak radzić sobie z bezsennością? Jak jej przeciwdziałać i jak z nią walczyć?

„Recepta na sen” czy „sen bez recepty”?

Jedną z najczęściej stosowanych opcji pomagających poradzić sobie z bezsennością jest wyprawa do lekarza po receptę, a następnie do apteki po odpowiedni lek. Niestety tego typu praktyki, choć powierzchownie skuteczne, mogą nieść za sobą fatalne konsekwencje. Permanentne faszerowanie się farmaceutykami prowadzi bowiem często do rozwoju uzależnienia, które polega na tym, że bez leków – sen w ogóle staje się niemożliwy. Poza tym pojawiać się mogą skutki uboczne takie jak otępienie, spadek motywacji a także zaburzenia pracy nerek i wątroby. Warto więc postawić na opcję alternatywną na jaką składają się naturalne sposoby, które usuwają nie tylko skutek ale i często przyczynę, albo chociaż jej część. I nie mam tutaj na myśli ludowych mądrości (w których często jest dużo ludowości, a mało mądrości niestety), a bardziej przemyślanych, choć niekoniecznie skomplikowanych strategii.