Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Zdrowe zakupy - to nie takie trudne!

Zdrowe zakupy - to nie takie trudne!

Tadeusz Sowiński

Kwestie związane z zaopatrzeniem lodówki i kuchennych regałów to niezmiernie ważny element wpływający na jakość odżywiania, a tym samym na zdrowie i estetykę sylwetki. Wbrew pozorom robienie zakupów nie jest czynnością łatwą – producenci i specjaliści od reklamy wprowadzają spore zamieszanie, próbując wypromować nie zawsze wartościową żywność. Oto proste wskazówki, które pomogą dokonywać lepszych wyborów w trakcie robienia zakupów:

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Czytaj etykiety

Badania specjalistów wskazują, iż produkty żywnościowe posiadające zielone opakowanie – niezależnie czy są to ciastka, jogurty czy zupy w proszku, przez konsumentów postrzegane są jako zdrowsze. Podobnie zachęcające do kupna są informacje w stylu: ”niskokaloryczne”, „fit”, „0%”, „light”, „z dodatkiem witamin”, „z dodatkiem mąki razowej”. Tymczasem jedynym sposobem na zweryfikowanie tego jaką wartość dany produkt sobą reprezentuje jest analiza składu surowcowego. Zawsze warto zerknąć na etykietę w poszukiwaniu informacji wskazujących nie tylko na kaloryczność danego produktu, ale także rodzaj surowców użytych do jego wyprodukowania.

Zaglądaj do sklepów ze zdrową żywnością

Sklepy z żywnością ekologiczną często omijane bywają szerokim łukiem ze względu na  wysokie ceny. Z drugiej strony osoby robiące zakupy w takich miejscach uważają, że „naturalne” odpowiedniki produktów kupowanych w normalnych sklepach są zdrowsze, w związku z tym można zajadać się nimi bez większych ograniczeń i bez ryzyka zdobycia dodatkowych kilogramów czy centymetrów w pasie. Warto jednak zdać sobie sprawę z faktu, że np. słodycze ekologiczne spożywane w nadmiarze też tuczą … Co warto zatem kupować w sklepach ze zdrową żywnością? Z pewnością suszone owoce i bakalie – te tradycyjne w większości przypadków zawierają konserwanty (dwutlenek siarki), przyprawy, mięso, ryby, warzywa, owoce, nabiał oraz wiele innych. Oczywiście kupowanie produktów ekologicznych nie jest wymogiem.

Nie wierz w cuda

Wybierając się na zakupy, warto zabrać ze sobą zdrowy rozsądek. Wiara w cudowne właściwości produktów żywnościowych, sugerowane przez producentów żywności czy marketingowców często sprawia, iż dokonywane wybory żywnościowe są dalekie od ideału. Płatki śniadaniowe dla dzieci, jogurty owocowe czy napoje z dodatkiem (5%) egzotycznych owoców nie sprawią, iż dotychczasowe błędy żywieniowe zostaną zneutralizowane, a organizm wcale oczyści się z toksyn i pozbędzie się ot tak zbędnej tkanki tłuszczowej i problemów z przewodem pokarmowym. Chęć uzyskania jak najlepszych efektów przy jak najmniejszym wysiłku zawsze jest kusząca, ale wszelkie drogi na skróty zazwyczaj prowadzą jedynie do frustracji i zbędnych wydatków.

Wybieraj produkty sezonowe

Sezonowość jest szczególnie zauważalna w przypadku owoców i warzyw. Największy wybór jest oczywiście latem – wówczas wszelkie produkty pochodzenia roślinnego nie dość, że smakują lepiej, to jeszcze w dodatku są atrakcyjniejsze cenowo. Warto ten czas wykorzystać, rezygnując np. z wygodnych mrożonek czy przetworów ze słoika. Osoby redukujące zbędną tkankę tłuszczową często świadomie rezygnują z owoców, zapominając przy tym, że kolejny sezon na brzoskwinie czy śliwki będzie dopiero za rok. Takie postępowanie prowadzi do zubożenia jadłospisu w cenne dla zdrowia składniki.

Podsumowanie

Robiąc zakupy warto pamiętać o wyżej wymienionych wskazówkach, które oprócz tych wymienionych we wcześniejszych artykułach dotyczących kupowania żywności (np. planowanie, robienie zakupów po treningu, itd.) , mogą pomóc dokonywać lepszych wyborów żywieniowych.  

 



W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie