Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Dlaczego ryba z puszki to niezbyt dobry pomysł?

Dlaczego ryba z puszki to niezbyt dobry pomysł?

Tadeusz Sowiński

Jak powszechnie wiadomo ryby warto jeść, gdyż są źródłem wielu cennych dla zdrowia składników. Okazuje się jednak, że nie wszystkie gatunki i nie w każdej postaci stanowią pożądany element zdrowej diety. O ile ryby świeże i mrożone po zastosowaniu odpowiedniej obróbki termicznej, pod względem wartości odżywczej należy ocenić wysoko o tyle w przypadku ryb konserwowych ocena będzie istotnie niższa. Skąd ta różnica?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Jedz ryby będziesz zdrowy

O tym, że powinniśmy zwiększyć spożycie ryb lekarze i dietetycy alarmują od dawna. Niestety w naszym kraju konsumpcja ryb jest skrajnie niska, co naraża większość populacji na niedobory ważnych składników pokarmowych takich jak kwasy omega 3 oraz witamina D, a także – selen. Skutkiem zdrowotnych owych braków mogą być chociażby:
 

  • większe ryzyko rozwoju poważnych chorób układu krążenia     (takich jak nadciśnienie i miażdżyca),
  • większe ryzyko rozwoju chorób nowotworowych,
  •  
  • większe ryzyko rozwoju cukrzycy,
  • większe ryzyko otyłości,
  • zaburzenia w produkcji wielu ważnych hormonów (również hormonów     płciowych, w tym testosteronu),
  • zaburzenia rozwoju płodu (u kobiet w ciąży),
  • większe ryzyko rozwoju chorób neurodegeneracyjnych,
  • większe ryzyko zaburzeń nastroju,
  • wiele innych mniej lub bardziej groźnych bądź przynajmniej uciążliwych przypadłości.

Regularna konsumpcja ryb niesie za sobą szereg korzyści zarówno zdrowotnych jak i innych, dotyczących np. efektywności zabiegów ukierunkowanych na rzecz poprawy kompozycji sylwetki. Związane jest to z pozytywnym wpływem zawartych w nich składników na takie parametry jak wrażliwość insulinowa oraz – na wydzielanie strategicznych z punktu widzenia kontroli metabolizmu hormonów.

Ryby z puszki – samo zdrowie?

Chociaż mogłoby się wydawać, ze ryby konserwowe to znakomity sposób na to by zwiększyć spożycie składników takich jak witamina D, kwasy omega 3 czy selen, to w rzeczywistości niestety tak nie jest. Warto wziąć pod lupę puszkowanego tuńczyka czyli jak pokazuje praktyka integralny składnik diet osób aktywnych fizycznie. Niby jest to ryba morska (czyli taka jakie poleca się spożywać), stosunkowo niskokaloryczna, a zarazem zasobna w proteiny, dostarczająca także pewnych dawek witaminy D i kwasów omega 3. Niewątpliwym walorem jest też w tym wypadku wygoda - wystarczy otworzyć i zmieszać z ryżem, warzywami, ewentualnie dietetycznym sosem i oto mamy pełnowartościowy posiłek. W akcie desperacji ryba z puszki nadaje się też do tego by skonsumować ją na szybko widelcem bez żadnych dodatków. Z waloru tego korzystają osoby żyjące „w biegu”, mające niewiele czasu na konsumpcję.

Cóż, fakty są niestety inne

Ryby konserwowe zaliczyć należy do żywności mocno przetworzonej. Sam proces obróbki technologicznej jest niefortunny w odniesieniu do wartości odżywczej i zdrowotnej finalnych produktów. Ryby przed „zapuszkowaniem” poddawane są długotrwałemu działaniu wysokiej temperatury co zmienia właściwości wielu obecnych w nich składników, a zwłaszcza związków lipidowych. Drogocenne kwasy eikozapentaenowy i dokozaheksaenowy (omega 3) ulegają przynajmniej częściowemu utlenieniu. W efekcie nie tylko tracą walory prozdrowotne, ale stają asię potencjalnym dla zdrowia zagrożeniem. Podobny los spotyka obecny w mięsie ryb cholesterol, który sam w sobie nie jest szkodliwy, ale po dłuższym podgrzaniu ulega utlenieniu. W efekcie tworzą się toksyczne pochodne takie jak hydroksycholesterole i 7-ketocholesterol. Substancje te po negatywnie wpływają na gospodarkę lipidową i stan błon komórkowych.



W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie

1 / 2 Następna strona