Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Czy ryby są zdrowe?

Czy ryby są zdrowe?
Za całą pewnością można powiedzieć, że ryby, zwłaszcza ryby morskie nie stanowią istotnego elementu naszego jadłospisu. Na święta zjemy karpia, ewentualnie na wakacjach w Łebie czy Międzyzdrojach panierowanego dorsza z frytkami, czasem przytrafi się śledź marynowany, czy tuńczyk sałatkowy z puszki. Summa summarum przeciętny Polak zjada w ciągu roku około 6kg ryb. Tymczasem przeciętny Europejczyk zjada ich niemal cztery razy więcej. Jesteśmy więc daleko w tyle.

Dlaczego tak istotne jest by jeść ryby? Mięso ryb morskich dostarcza wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega3 takich jak eikozapentaenowy (EPA) i dokozaheksaenowy (DHA). W zasadzie to ryby stanowią niemalże jedynie źródło tych drogocennych dla naszego zdrowia związków. Jedyną alternatywą są mało ciekawe kulinarnie algi , no i suplementy. Lista korzyści ze spożywania odpowiedniej ilości w/w kwasów tłuszczowych jest wyjątkowo długa i obejmuje zarówno profilaktykę chorób takich jak miażdżyca, nadciśnienie czy nowotwory, jak i przyspieszać może redukcję tkanki tłuszczowej, wspomagać kondycję fizyczną i psychiczną. Zwiększenie spożycia ryb morskich za sprawą obecnych w nich tłuszczy EPA i DHA korzystnie więc wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie.
Jest jednak druga strona medalu. Mięso ryb morskich, zwłaszcza tych drapieżnych takich jak choćby dorsz, zawierać może zanieczyszczenia niebezpieczne dla naszego zdrowia. Nazwy takie jak: rtęć, dioksyny czy polichlorowane bifenyle już same w sobie brzmią groźnie, a gdy przyjrzeć się ich wpływowi na nasz organizm, apetyt na grillowanego łososia szybko może opuścić.
Tak więc zostajemy z pytaniem „jeść czy nie jeść" słonowodne przysmaki? Publikacja naukowa autorstwa naukowców z Laboratorium Channing Harvard Medical School rozwiewa wszelkie wątpliwości. Dariush Mozaffarian i Eric Rimm w swojej metaanalizie (podsumowaniu badań i prac naukowych wielu innych naukowców) uznali, że korzyści wnikające ze spożywania ryb morskich przewyższają zdecydowanie ewentualne ryzyko związane z większą podażą zawartych w ich mięsie zanieczyszczeń. Włączenie do diety dwóch porcji ryby tygodniowo zmniejsza ryzyko przedwczesnego zgonu spowodowanego chorobą wieńcową o 36%, a także zmniejsza ryzyko przedwczesnej śmierci z innych przyczyn zdrowotnych o 17%, ma także korzystny wpływ na wiele parametrów fizjologicznych. Czy więc jeść ryby? Owszem, ale z umiarem.