Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Niedoceniony jak śledź

Niedoceniony jak śledź
Śledź kojarzony jest często po prostu z zakąską do napojów wyskokowych i mało kto traktuje tę rybę jako wartościowy element diety. Tymczasem śledź, podobnie jak cieszący się dobrą sławą łosoś, dorsz czy popularny wśród sportowców tuńczyk, jest rybą morską i podobnie jak one zawiera wiele cennych dla naszego zdrowia i często deficytowych składników odżywczych.

Na szczególną uwagę zasługuje wysoka zawartość kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3 (eikozapentaenowego i dokozaheksaenowego), które korzystnie oddziałują na nasz układ krążenia i przemianę materii, a także spora dawka witaminy B12, niezbędnej dla prawidłowego przebiegu wielu procesów metabolicznych, sprawnej pracy układu nerwowego i krwiotwórczego. Śledź jest także znakomitym źródłem dobrze przyswajalnego wapnia i magnezu oraz pełnowartościowego białka.

Jak więc widać, śledzie warto uwzględniać w diecie. Zwłaszcza osoby, które nie spożywają mięsa czy nabiału i tym samym narażone są na niedobory żelaza, witaminy B 12 i wapnia powinny uczynić z tych ryb obowiązkową pozycję w swoim menu. Śledzie dostarczają też wysokich dawek selenu, pierwiastka o silnym potencjale antyoksydacyjnym i przeciwnowotworowym. Spożycie zaledwie 100 g ryby zaspokaja 100% dziennego zapotrzebowania na ten składnik pokarmowy. Ze względu na wysoką zawartość selenu, a także pewien udział cynku i witamin z grupy B śledzie polecane są często w prasie kobiecej jako pokarm korzystnie wpływający na cerę.

Śledzie mogą być spożywane na wiele sposobów. Wbrew wielu obawom marynowane w occie ryby wcale nie są wcale niezdrowe. Wręcz przeciwnie, stanowić mogą one zdecydowanie lepszą opcję niż rozmaite sałatki śledziowe wzbogacone niezbyt zdrowymi dodatkami, czy dla tak popularne wśród sportowców tuńczyków z puszki.

Z pewnością warto uważać na ryby zaprawione ciężkimi sosami majonezowymi i śmietanowymi oraz zaprawami tłuszczowymi z niezliczoną ilością wypełniaczy, które sprawiają, że całkowita masa ryby stanowi kilkanaście procent masy produktu. Odradzam także smażenie. Raz, że ten typ obróbki termicznej sam w sobie jest już niewskazany, to do tego jeszcze wysoka temperatura może doprowadzić do utlenienia cennych kwasów tłuszczowych omega 3 i zaprzepaszczenie ich prozdrowotnego potencjału.

 

 

 

 

 

 

W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę