Wapń wspomaga odchudzanie

Wapń kojarzony jest przede wszystkim ze zdrowiem kości I zębów, tymczasem jego biologiczna rola jest o wiele bardziej doniosła. Pierwiastek ten bierze udział w przewodnictwie nerwowym, aktywacji wyspecjalizowanych jednostek (enzymów) czuwających nad przebiegiem przemian metabolicznych, skurczu mięśni, krzepnięciu krwi, regeneracji tkanek i wieli innych procesach wewnątrzustrojowych.

Z punktu widzenia osób dbających o swoją sylwetkę wapń ma jeszcze jedną, cenna zaletę: może przyspieszać proces odchudzania i stanowić element profilaktyki nadwagi i otyłości.

Wapń zaczyna „działać” już w świetle przewodu pokarmowego, gdzie może wiązać się w trudno rozpuszczalne mydła z tłuszczami dostarczonymi z pokarmem, uniemożliwiając ich wchłanianie i tym samym obniżając kaloryczność spożywanego posiłku. Tutaj jednak jego pozytywna rola absolutnie się nie kończy. Badania naukowe wykazały, że wewnątrzkomórkowy poziom wapnia odgrywa kluczową rolę w regulacji metabolizmu lipidów. Odpowiednie spożycie wapnia zmniejsza magazynowanie tłuszczu w adipocytach (komórkach tkanki tłuszczowej) i stymuluje lipolizę doprowadzając do nasilonego spalania kwasów tłuszczowych.

Eksperymenty przeprowadzone na modelu zwierzęcym wykazały, że wysoka podaż wapnia w sposób istotny wpływa na całkowitą masę i skład ciała. Myszy spożywające taką samą ilość kalorii zależnie od podaży tego pierwiastka wykazywały mniejszą lub większą tendencję do tycia. Niski poziom wapnia w diecie stymuluje napływ jonów tego pierwiastka do wnętrza adipocytów i zdecydowanie utrudniać może proces odchudzania i sprzyjać występowaniu nadwagi i otyłości, poprzez wpływ na ekspresję genów odpowiedzialnych za lipogenezę, czyli „powstawanie tłuszczu” oraz jego akumulację w komórkach tkanki tłuszczowej.

Wyniki badań przeprowadzanych na zwierzętach ilustrujących wpływ spożycia wapnia na masę i skład ciała znajdują odzwierciedlenie w klinicznych i epidemiologicznych danych gdzie obserwuje się zależność pomiędzy spożyciem tego pierwiastka, a wskaźnikiem BMI i leczeniem otyłości. Co istotne, dostępna literatura wskazuje, że zdecydowanie lepszy „efekt odchudzający” niż przyjmowanie wapniowych suplementów odnieść możemy poprzez spożywanie zasobnych w ten pierwiastek produktów mlecznych. Wynikać to może z zawartości innych bioaktywnych związków wpływających na nasz metabolizm. Niemniej, wbrew obiegowym przekonaniom nabiał nie tylko stanowić może dobre źródła wapnia, ale także korzystnie wpływać na redukcje tkanki tłuszczowej.

Na podstawie: Regulation of Adiposity and Obesity Risk By Dietary Calcium: Mechanisms and Implications. Michael B. Zemel, PhD