Witamina B12 i jej koenzym (dibenkozyd) a budowa masy mięśniowej

Chociaż czasy w których witamina B12 w formach iniekcyjnych polecana była jako „naturalny anabolik” bezpowrotnie już minęły, to ciągle są osoby przekonane, iż przyjmowanie wysokich jej dawek wspomagać może przyrost masy mięśniowej. Dziś już niewielu jest chętnych do tego by aplikować ją sobie w super dużych dawkach domięśniowo, niemniej formy przyjmowane droga pokarmową mają swoich entuzjastów. Warto się więc zastanowić, czy istnieją jakiekolwiek podstawy do tego by wierzyć, że tego typu praktyki niosą za sobą jakieś namacalne, „sylwetkowe” korzyści.

Przeczytaj koniecznie:

DAA (kwas D-asparaginowy) – a poziom testosteronu

Witamina B12 - co to takiego?

Witamina B12 to tak naprawdę grupa związków, zwanych korynoidami, których wspólna, charakterystyczną cechą jest specyficzna udowa chemiczna (a dokładnie obecność nukleotydu dimetylobenzimioksydazolowego oraz kobaltu). Witamina B12 występuje w różnych formach, z których najpowszechniejsze to: adenozylokobalamina, metylokoblamina, hydroksykobalamina oraz cyjanokobalamina – czyli wersja syntetyczna, która stosowana jest w suplementach diety.

Biologiczna rola witaminy B12

Kobalamina posiada szereg ciekawych właściwości i wykazuje dość szeroko zakrojony wpływ na ludzki organizm. Do zasadniczych jej funkcji należy udział w procesach syntezy białek oraz – w metabolizmie tłuszczów oraz węglowodanów, a także wpływ na powstawanie elementów morfotycznych krwi i powłok nerwowych. Jej niedobory mogą prowadzić do wielu groźnych zaburzeń w tym również do anemii i uszkodzenia układu nerwowego.

Gdzie znajdę witaminę B12?

Witamina B12 obecna jest w produktach pochodzenia zwierzęcego, a za najbogatsze jej źródła uważa się podroby (nerki oraz wątrobę), a także mięso, jaja, ryby oraz przetwory mleczne. W mięsie występuje przede wszystkim pod postacią adenozylokobalaminy i hydroksykobalaminy, natomiast w nabiale - jako metylokobalamina i hydroksykobalamina. Niewielkie jej ilości syntetyzowane są również w przewodzie pokarmowym człowieka przez bakterie jelitowe.

Witamina B12 anabolikiem?

Witamina B kilkanaście lat temu stosowana była przez sportowców m.in. w celu przyspieszenia wzrostu masy mięśniowej. Szczególna popularnością cieszyła się forma iniekcyjna. Dziś sytuacja się zmieniła i niewielu jest entuzjastów tej praktyki. Niemniej formy doustne preparatów witaminy B12 nadal postrzegane bywają przez niektórych jako „naturalne anaboliki”. Szczególna popularnością cieszą się środki zawierające koenzym witaminy B12 czyli dibenkozyd.

Czy istnieją dowody na to, że witamina B12 lub jej koenzym wykazują działanie anaboliczne?

Niestety wbrew temu co sugerują niektórzy, nie ma dowodów na to, że witamina B12 lub jej koenzym wykazują działanie anaboliczne. Brakuje badań na sportowcach, które by takie właściwości wspomnianych związków potwierdzały. Istnieją natomiast materiały naukowe, które wskazują, iż suplementacja witaminą B12 może zwiększać łaknienie. Efekt ten obserwowany był tak w eksperymentach prowadzonych na zwierzętach jak i w badaniach z udziałem dzieci. Niewykluczone, że podobne działanie witamina B12 wywiera na osoby dorosłe.

Mechanizm działania

Mechanizm za pośrednictwem którego witamina B12 wpływać może na apetyt nie jest w pełni poznany. Przypuszcza się, że powiązany jest on z wpływem dużych dawek kobalaminy na poziom N-metylohistaminy w mózgu. Co ciekawe, patrząc na opinie pojawiające się na forach internetowych, nie wszyscy odczuwają efekt oreksygenny (pobudzający pobór pokarmu) przy suplementacji witaminą b12 lub jej koenzymem.

Wnioski

Ani witamina B12, ani też jej koenzym, czyli dibenkozyd nie posiadają właściwości typowo anabolicznych. Niemniej jednak, niewykluczone iż u niektórych osób przyjmowanie dużych ich dawek może zwiększać łaknienie. W takich wypadkach przyjmowanie suplementów zawierających te składniki prowadzić będzie do przyrostu masy ciała. Czy będzie to przyrost masy mięśniowej czy tłuszczowej uzależnione jednak będzie od ilości i jakości spożywanej żywności.