Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

DAA (kwas D-asparaginowy) a poziom testosteronu

DAA (kwas D-asparaginowy) a poziom testosteronu
Ile to produktów miało „powodować eksplozję poziomu testosteronu”- tribulus terrestris, ZMA (cynk, magnez, witamina B6). Niestety – mimo dziesiątek badań tribulus okazał się mieć znikome działanie na człowieka, a ZMA – jest efektywne tylko wtedy, gdy badana osoba posiada duże niedobory cynku i magnezu. Żeby było ciekawiej – nadmiar cynku w diecie jest powodem zaburzeń w gospodarce tłuszczami.

Badanie naukowe #1

DAA (kwas D-asparaginowy; D-Aspartic Acid) jest kolejnym „boosterem”. Jak prezentuje się wpływ DAA na poziom testosteronu, u ludzi?

W jednym z badań wzięto pod uwagę:

  • skład ciała (ilość mięśni, tłuszczu),
  • siłę mięśni,
  • ilość hormonów we krwi.

W czasie 28 dni podawania DAA oraz prowadzenia treningu oporowego. Wytrenowani mężczyźni w czasie 28 dni otrzymywali codziennie 3 g placebo lub 3 g DAA. Przed i po eksperymencie ustalono skład ciała, siłę mięśni, poziom hormonów oraz ilość DAA oraz oksydazy d-asparginianu w serum. Skład ciała i siła mięśni zmieniły się tylko wskutek prowadzenia treningu siłowego.

Ilość testosteronu wolnego i całkowitego, poziom LH, GnRH, poziom estradiolu – był taki sam w grupach treningu siłowego oraz treningu siłowego z dodatkiem DAA. Grupa DAA miała nieco wyższy poziom DDO w serum.

Wpływ DAA na układ podwzgórze - przysadka mózgowa - jądra - HPTA (hypothalamus - pituary - testis - axis) – jest zerowy. Nie stwierdzono efektu anabolicznego ani erogenicznego na mięśnie szkieletowe.

Niestety, to nie jedyne badanie które mówi o znikomym działaniu DAA na człowieka.

Badanie naukowe #2

Kolejny eksperyment dotyczył komercyjnego produktu o nazwie NMDA - firmy Muscle Warfare. Miał być to „dopalacz” testosteronu. NMDA - zawiera nie tylko D-aspartic acid (DAA), N-metylowany-D-aspartat, trimetyl-glicynę ale także S-Adenozylometioninę. Wg zapewnień producenta powyższa mieszanka jest „100 razy mocniejsza” od DAA!

Na łamachJournal of Sports Science and Medicine” opublikowano badanie amerykańskich naukowców poświęcone wspomnianemu preparatowi.

W ciągu 28 dni, 20 wytrenowanym siłowo zawodnikom podawano:

  • 1,78 g placebo,
  • lub 1,78 g NMDA.

W trakcie podawania preparatu prowadzono trening siłowy, 4x w tygodniu w układzie góra/dół – 2x górna część ciała oraz 2x dolna część ciała. Mężczyźni co najmniej rok przed rozpoczęciem eksperymentu trenowali siłowo, 3x w tygodniu. Wiek of 21.42 ± 3.16 roku, wzrost 1.81 ± 0.07 m, waga ciała 79.1 ± 16.13 kg.

Uwarunkowania dietetyczne:

  • mężczyźni spożywali 1,27 do 1,32 g białka na kilogram masy ciała w grupie placebo oraz 1,21 do 1,34 g w grupie „boostera”,
  • odpowiednio dostarczano około 4 g węglowodanów (na kg m.c.) oraz 1,3 - 1,4 g tłuszczu (na kg m.c.),
  • średnio dostarczano 32,56 do 35,48 kcal na kilogram masy ciała w grupie placebo oraz 33,16 do 38,65 w grupie „boostera”. Osoba ważąca 80 kg spożywała od 2604 kcal do 2838 kcal (w grupie placebo) oraz nieco więcej w grupie „boostera”.

Ochotników szczegółowo zbadano i z eksperymentu wykluczono:

  • Osoby które w ciągu ostatnich 3 miesięcy stosowały suplementy (oprócz multiwitamin),
  • Sterydy w ciągu ostatnich 6 miesięcy (wpływ na układ HPTA).

Zmierzono:

  • skład ciała (ilość mięśni, tłuszczu),
  • siłę mięśni (wyciskania nogami oraz wyciskanie leżąc na ławce),
  • ilość kortyzolu (serum),
  • prolaktynę,
  • testosteron całkowity oraz wolny,
  • hormon luteinizujący – LH,
  • GnRH,
  • estradiol.

Pomiarów dokonano przed podawaniem preparatu oraz dzień po zakończeniu.

Wyniki

  • Nie zmieniła się ilość tkanki tłuszczowej oraz ilość wody w ciele,
  • Całkowita i beztłuszczowa masa ciała zwiększyły się w obu grupach, ale niestety jedynie w odpowiedzi na trening siłowy,
  • Stwierdzono zwiększenie siły dolnej części ciała, ale znów tylko w odpowiedzi na trening siłowy – suplementacja NMDA nie miała żadnego wpływu na wyniki,
  • Wpływ na hormony „boostera testosteronu” okazał się zerowy; testosteron całkowity oraz wolny, LH, GnRH, estradiol, kortyzol, prolaktyna – bez zmian w obu grupach,
  • Testosteron wolny (pg·ml-1) w grupie boostera- przed eksperymentem 106,54 – po: 106,85.

Co gorsza – preparat zawiera także Tongcat Ali - Korzeń Eurycoma Longifoliaa więc pod dużym znakiem zapytania stoi skuteczność tej substancji. Jedynym sprawdzonym sposobem na zwiększenie ilości testosteronu pozostaje wsparcie farmakologiczne (np. HTZ). Jednak podobna kuracja niesie wiele zagrożeń i wymaga dodatkowych, szczegółowych badań (np. serca i układu krążenia, poziomu hormonów, morfologii krwi, enzymów wątrobowych itd.). DAA pozostaje ciekawym – ale niestety całkiem obojętnym dla człowieka wynalazkiem.

Źródła: http://www.jssm.org/vol13/n1/26/v13n1-26pdf.pdf 2. Nutr Res. 2013 Oct;33(10):803-10. doi: 10.1016/j.nutres.2013.07.010. Epub 2013 Aug 15. D-aspartic acid supplementation combined with 28 days of heavy resistance training has no effect on body composition, muscle strength, and serum hormones associated with the hypothalamo-pituitary-gonadal axis in resistance-trained men. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24074738

W artykule mówimy o: Suplementy i odżywki Men's boost Seks