Soki warzywne – czy warto uwzględnić je w jadłospisie?

O sokach owocowych mówi i pisze się wiele, natomiast o sokach warzywnych słyszeli chyba tylko prawdziwi zapaleńcy zdrowego odżywiania, a także osoby, które potrzebują skutecznego panaceum na tzw. kaca – sok pomidorowy cieszy się w tym temacie dobrą sławą pośród imprezowiczów. Czy soki warzywne są zdrowszą alternatywą dla soków owocowych i czy warto włączyć je do codziennego menu? Czy można nimi zastąpić warzywa?

Przeczytaj koniecznie:

Niebezpieczna kombinacja: leki i soki

Soki warzywne – co warto wiedzieć?

Soki warzywne można przygotować samodzielnie w domu, można też kupić gotowy produkt w sklepie. Jak łatwo się domyślić, świeżo przyrządzony sok własnego wyrobu będzie charakteryzował się lepszą wartością odżywczą – pod warunkiem jednak, że użyjemy surowców dobrej jakości – czyli świeżych, pozbawionych nadgnitych, przesuszonych czy spleśniałych części warzyw. Kupując gotowe produkty, należy zwrócić szczególną uwagę na skład jakościowy – często zdarza się, iż są dosładzane (często sokami owocowymi), mocno dosalane bądź też po prostu zawierają niechlubne dodatki w postaci konserwantów. Czynnikiem działającym na korzyść samodzielnie przygotowywanych soków warzywnych, oprócz występowania niemal nieograniczonych kombinacji smakowych, jest także ich cena – znacznie niższa od produktów gotowych dostępnych na sklepowych półkach.

Soki warzywne zamiast warzyw?

Naukowcy wskazują na pewną przykrą prawidłowość. Mało kto współcześnie spożywa zalecaną dobową dawkę warzyw – czyli pięć porcji. A jak wiadomo spożycie warzyw jest niezbędnym elementem profilaktyki wielu poważnych chorób i dolegliwości (w tym serca i układu krążenia). Dlatego też włączenie soku warzywnego do codziennego menu może okazać się zabiegiem pożądanym, oczywiście przy założeniu, iż będzie to uzupełnienie jadłospisu a nie jedyny zamiennik świeżych warzyw. Znaczenie posiada również urozmaicenie – warto uwzględniać soki przygotowywane z różnych warzyw.

Soki warzywne w badaniach naukowych

Wyniki randomizowanego badania przeprowadzonego przez zespół amerykańskich naukowców, wskazują na ciekawą zależność. Otóż pośród dorosłych ochotników biorących udział w eksperymencie, spożywających regularnie sok warzywny przez okres 12 tygodni, problemy z nadciśnieniem tętniczym krwi uległy zmniejszeniu. Wskazuje się na konieczność przeprowadzenia badań pośród innych grup ludności, nie mniej jednak przypuszcza się, iż spożycie soków warzywnych może przynosić podobne korzyści zdrowotne co jedzenie warzyw. Warto również podkreślić, iż podobne obserwacje nie dotyczą soków owocowych, których nadmierne spożycie może przyczyniać się do rozwoju nadwagi i otyłości, a także innych dolegliwości.

Podsumowanie

Włączenie soków warzywnych do codziennego menu może być doskonałym pomysłem na jego urozmaicenie i  wzbogacenie o dodatkowe wartości odżywcze. Lepszym rozwiązaniem od gotowych produktów dostępnych w sklepie będą soki i koktajle przygotowywane w warunkach domowych, przy użyciu surowców najlepszej jakości. Sokami warzywnymi nie należy zastępować warzyw, można nimi uzupełniać menu.