Młody jęczmień - wartościowy dodatek czy marketingowa wydmuszka?

Po mijającym okresie niezwykłej popularności jagody Acai i soku z noni, pojawiła się moda na przyjmowanie przetworów młodego jęczmienia czy to w formie suszu czy też specjalnych napojów. Roślina ta przedstawiana bywa często jako unikalne źródło wielu cennych dla naszego zdrowia substancji, a oprócz walorów odżywczych przypisuje się jej też właściwości prozdorowtne, „oczyszczające” i odchudzające. Czy jednak faktycznie jest się czym zachwycać? I najważniejsze: czy młody jęczmień wart jest swojej ceny?

Przeczytaj koniecznie:

„Oczyszczanie organizmu” – hit czy kit?

Młody jęczmień – co to takiego?

Jęczmień znany jest nam powszechnie jako roślina zaliczana do zbóż, z których otrzymuje się konwencjonalne produkty spożywcze, z których najbardziej znanym jest chyba po prostu kasza jęczmienna. Tak więc nazwa „młody jęczmień” sama w sobie nie budzi ekscytacji. Niemniej liczne opracowania, które znaleźć można w zasobach internetowych i w prasie branżowej sugerują, że młody jęczmień posiada unikalne właściwości, w tym m.in.:

  • kompleksowo odżywia organizm,
  • wspomaga usuwanie     toksyn,
  • działa antyoksydacyjnie,
  • chroni przed chorobami układu krążenia i wspomaga ich leczenie,
  • chroni przed cukrzycą i pomaga kontrolować glikemię,
  • chroni przed nowotworami i wspomaga ich leczenie,
  • odchudza,
  • odmładza,
  • poprawia samopoczucie,
  • i wiele innych.

Powstały też specjalne blogi poświęcone jedynie rzekomym walorom tej rośliny i zawierających ją preparatów (blogi te to tak naprawdę miejsce promocji produktów z młodego jęczmienia). Tak więc wpisują w przeglądarkę tytułową frazę natrafiamy na niezliczoną ilość opracowań, które w superlatywach opisują skutki regularnego spożywania młodego jęczmienia. Czy jednak istnieją dowody potwierdzające te „cudowne właściwości”?

Młody jęczmień od podszewki

Młody jęczmień faktycznie jest źródłem wielu cennych dla nas składników odżywczych. Zawiera m.in. sporo białka, węglowodanów, niewielkie ilości tłuszczu, witaminy, ważne mikro i makroelementy. Tyle, że wszystkie wspomniane składniki obecne są także w wielu innych pokarmach, które nie są postrzegane jako „cudowne” i „nietuzinkowe”. Co więcej, tak naprawdę znaczna część witamin i składników mineralnych zawartych w młodym jęczmieniu występuje w mikro-dawkach, mało znaczących dla dziennego zapotrzebowania (wyjątkiem jest witamin C, witamina E, kwas foliowy i witamina B2, których jest tam, sporo).

Entuzjaści młodego jęczmienia wskazują jednak na inne jego walory, w tym przede wszystkim wysoką zawartość chlorofilu. Tyle, że ten składnik akurat występuje w bardzo wielu produktach spożywczych pochodzenia roślinnego, a dokładnie - w warzywach liściastych (jest to barwnik naturalny  odpowiedzialny za ich zielony kolor). Źródłem chlorofilu będzie więc m.in. szczypiorek, nać pietruszki i selera, wszystkie rodzaje sałata i wiele innych.

Można się też spotkać z danymi, które mówią, ze młody jęczmień dostarcza antyoksydantów (w tym takich niezaliczanych do witamin), jest to stwierdzenie prawdziwe, niemniej związki tego typu występują we wszystkich owocach i warzywach, nawet w ziemniakach. Oczywiście poszczególne pokarmy różnią się zawartością tych substancji, ale brakuje dowodów na to, że młody jęczmień zawiera ich więcej niż np. maliny, brokuły czy cytrusy.