Porzeczki – co warto wiedzieć?

Porzeczki nie cieszą się zbyt dużą popularnością, również pośród amatorów zdrowego odżywiania. A warto wiedzieć, że te sezonowe owoce pod względem odżywczym posiadają całkiem sporo do zaoferowania. Niewątpliwym ich walorem jest orzeźwiający i kwaskowaty smak, sprawiający iż owoce te posiadają całe mnóstwo kulinarnych zastosowań.

Przeczytaj koniecznie:

Jogurt owocowy - wróg Twojej sylwetki

Wartość odżywcza porzeczek

Szczególnie bogatą odżywczo odmianą porzeczek są porzeczki czarne. Są one niewątpliwie niskokaloryczne, 100g części jadalnych dostarcza zaledwie 35kcal, w tym 1,3g białka, 15g węglowodanów, z czego 8g to błonnik, a także minimalne ilości tłuszczu (0,2g) W owocach tych znajdziemy sporą dawkę witaminy C (182mg na 100g), a także całkiem niemało potasu (340mg na 100g). W mniejszych ilościach, porzeczki stanowią źródło żelaza, a także kwasu pantotenowego (witamina B5) oraz innych witamin z grupy B.

Jakie są korzyści wynikające ze spożycia porzeczek?

Owoce te charakteryzują się bardzo silnymi właściwościami przeciwutleniającymi, posiadając wartość ORAC (pojemność antyoksydacyjna) 7950, co stanowi wynik niewątpliwie ponad przeciętny. Oprócz wspomnianej wyżej witaminy C, w porzeczkach znajdziemy duże ilości antocyjanów, które w dużej mierze wpływają za ich unikalną antyoksydacyjną moc. Zgodnie z opublikowanymi wynikami badań, dieta bogata w antyoksydanty pomaga zmniejszyć ryzyko wielu chorób w tym neurodegeneracyjnych i związanych z procesem starzenia. To jednak nie jedyne korzyści wynikające z konsumpcji tych owoców, z racji wysokiej zawartości witaminy C pomagają utrzymać układ odpornościowy w dobrej formie a także łagodzić infekcje górnych dróg oddechowych, pozytywnie wpływają na wygląd i kondycję skóry oraz aparatu ruchu. Istnieją również wyniki badań, wskazujące na to iż konsumpcja porzeczek pomaga łagodzić objawy zmęczenia, pozytywnie wpływając na koncentrację i zdolność myślenia.

O czym należy pamiętać?

Pozytywne aspekty wspomniane w akapicie powyżej dotyczą przede wszystkim owoców świeżych, ewentualnie mrożonych. Porzeczki w formie przetworzonej, w postaci dżemów, konfitur, soków, galaretek charakteryzują się znacznie niższą wartością odżywczą, a dodatkowo dostarczają sporej ilości kalorii. Kwaśny smak tych owoców bywa równoważony sporymi ilościami cukru. Jest to typowe działanie również podczas przygotowywania przetworów w warunkach domowych – zdecydowanie warto mieć ten fakt na uwadze.

Podsumowanie

Porzeczki, choć nie należą do popularnych owoców posiadają szereg wartych uwagi walorów odżywczych. Owoce te najlepiej konsumować w formie świeżej, dodając do porannej owsianki czy ulubionych koktajli. Orzeźwiający i kwaśny aromat doskonale sprawdzi się w upalne dni.