Jak rozpoznać przetrenowanie

Przetrenowanie może dotknąć nie tylko sportowców wyczynowych. Istnieje wiele symptomów wskazujących na przetrenowanie. Dowiedz się jak je rozpoznać.

 


  • odczucie zmęczenia, wyczerpanie,

  • bóle i zawroty głowy (w tym tzw. mroczki)

  • niechęć do treningu,

  • słabe samopoczucie,

  • bóle mięśni, stawów, kontuzje,

Mogą się także pojawiać inne objawy, takie jak:

  • zmniejszenie siły, wytrzymałości, szybkości,

  • obniżenie kondycji (słabsze wyniki),

  • obniżona prędkość reakcji (refleks),

  • zaburzenia koordynacji,

  • niezborność ruchów,

  • podwyższone tętno spoczynkowe (szczególnie mierzone rano),

W celu identyfikacji przetrenowania można przeprowadzić też badania laboratoryjne np. krwi. Przykładowo obniżony poziom testosteronu we krwi (w konsekwencji niższa jakość życia seksualnego, mniejsza pobudliwość) może być właśnie efektem przetrenowania.

W celu zwalczenia przetrenowania na pewno należy:

  1. ograniczyć aktywność fizyczną,

  2. zapewnić odpowiednią ilość snu,

  3. zadbać o zmiany otoczenia (najlepiej wyjechać nad morze lub w góry),

  4. poprawić ilość i jakość posiłków (szczególnie zdrowe tłuszcze, warzywa, owoce, witaminy),

  5. zadbać o odpowiednią ilość płynów (najlepiej z węglowodanami), szczególnie uwzględniając podejmowany wysiłek fizyczny, wiek oraz warunki pogodowe,

  6. włączyć do treningu ćwiczenia rozciągające, relaksujące,

  7. zwiększyć objętościowo rozgrzewkę, zmniejszyć intensywność oraz czas pracy,

  8. zastosować pływanie, saunę, masaże i inne techniki pomocne w zwalczaniu znużenia,

Przetrenowanie może na długo zakłócić nasz rytm treningowy. Powrót do normalności jest długotrwałym procesem. Po uzyskaniu homeostazy zadbajmy o wdrożenie właściwych nawyków, aby nie doprowadzić do kolejnego przetrenowania.

 

m.in.

 

  1. zapewniajmy właściwą ilość treningu – dostosowaną do wieku, pracy, dotychczasowej aktywności fizycznej, pory roku,

  2. uwzględniajmy w diecie aktywność fizyczną, pracę zawodową itd.

  3. dostosowujmy ćwiczenia do naszych możliwości fizycznych (ciężar, czas pracy, intensywność),

  4. kontrolujmy stan swojego wytrenowania – spadek osiągów (wytrzymałościowych, siłowych itd.) to pierwszy symptom przetrenowania.

 

Przetrenowanie to groźne zjawisko, które może dotknąć każdego. Im częściej i intensywniej trenujesz, tym masz większe szanse na przetrenowanie. Najlepszą profilaktyką jest znajomość własnego organizmu