Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Pracujesz w biurze? Kontuzje nadchodzą...

Pracujesz w biurze? Kontuzje nadchodzą...

Kinga Żuralska

Niemal każdego dnia, większość z nas spędza kilka godzin przed komputerem. Niestety, długotrwałe przebywanie każdego dnia w pozycji siedzącej, zwłaszcza przed komputerem, niesie ze sobą ryzyko zdrowotne. Jakie dolegliwości pojawiają się często u pracowników biurowych i co robić, aby zminimalizować ryzyko ich wystąpienia?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Siedząc wiele godzin przed komputerem narażamy nasze ciało na silne przeciążenia. Szczególnie niekorzystnie wpływa to na nasz kręgosłup, który nie jest przystosowany do przebywania w statycznej pozycji przez kilka godzin. Bardzo często, w wyniku siedzącego trybu życia, dochodzi do przeciążenia układu mięśniowego oraz więzadłowego, które stabilizują odcinek lędźwiowy kręgosłupa. W rezultacie odczuwamy promieniujący ból w dolnej części pleców, przenoszący się na kończyny.

Często pojawiają się również napięcia w odcinku szyjnym kręgosłupa, a także bóle stawów kolanowych.

Poza dolegliwościami związanymi z kręgosłupem, długotrwała praca przy komputerze może również wywołać zespół cieśni nadgarstka (długotrwałe korzystanie z myszki komputerowej), zaburzenia krążenia krwi, zapalenia stawów oraz mięśni.

Nie należy bagatelizować powyższych dolegliwości, nawet jeśli nie powodują bólu utrudniającego funkcjonowanie. Brak profilaktyki i leczenia może prowadzić do zwyrodnień stawów międzykręgowych.

Co możemy zrobić, by zminimalizować ryzyko wystąpienia dolegliwości związanych z siedzącym trybem życia?

Zacznijmy od przygotowania miejsca pracy. Wysokość biurka i fotela powinniśmy dopasować do naszego wzrostu. Prawidłowa pozycja powinna być jak najbardziej neutralna. Siadajmy głęboko w fotelu, nie na jego skrawku, z udami ustawionymi równolegle do podłogi, stopy powinny być płasko postawione na podłodze, przedramiona wsparte na podłokietnikach, głowa trzymana prosto. Istotna jest wysokość, na jakiej znajdują się monitory.  W ergonomii istnieją specjalne normy określające właściwe, bezpieczne wymiary mebli biurowych: I tak przykładowo: blat pod monitor powinien być umieszczony na wysokości 70 - 90 cm, przy czym różnica między blatem klawiatury i monitora nie powinna być mniejsza niż 10 cm,

Ponad to w czasie pracy przy komputerze warto często zmieniać pozycję ciała, robić sobie kilkuminutowe przerwy, myszkę trzymać lekko, nie uderzać zbyt mocno w klawiaturę.

W czasie kilkuminutowych przerw warto przespacerować się po biurze oraz wykonywa proste ćwiczenia fizyczne. Dzięki takiemu postępowaniu poprawimy każenie krwi i limfy, a to zapewni nam lepsze ukrwienie mięśni i narządów wewnętrznych.

Zmiany pozycji pozytywnie wpłyną również na kręgosłup.

Jakie ćwiczenia można wykonywać?

Krążenia nadgarstków, wykonuj po 10 powtórzeń w jedną i w druga stronę.

Unoszenie barków w górę. Unieś barki mocno w górę, przytrzymaj 5 sekund i opuść powtórz 8 razy.

Spleć dłonie na karku, ręce trzymaj równolegle do pleców. Wyciągnij łokcie mocno w tył, aż do momentu spięcia łopatek. Przytrzymaj pozycje 5 sek. Powtórz ćwiczenie 5 razy.

Spleć dłonie, następnie ręce wyciągnij mocno przed siebie, wnętrzem dłoni na zewnątrz. Powtórz 5 razy.

W ten sam sposób spleć dłonie wyciągnij do góry nad głowę. Powtórz 5 razy.

Odchyl głowę do boku, jedną ręką złap się za głowę, drugą wyciągnij w dół, tak jakbyś chciał się o coś podeprzeć. Przytrzymaj 5 sek. To samo wykonaj na druga stronę.

Załóż prawą nogą na lewą nogę. Lewą ręką odciągaj prawą nogę, ciało skręć w prawą stronę.

Siedząc prosto, nie opierając się o oparcie wykonaj 10 wznosów stóp na palce.

Siedzący tryb życia potrafi wyrządzić więcej szkody niż niejedna praca fizyczna. Warto z wyprzedzeniem skupić się na profilaktyce i poświęcić przerwę w pracy na dowolną formę aktywności fizycznej. Pamiętaj o odpowiednim ustawieniu mebli biurowych oraz komputera i monitora i myszki. Nie zapominaj o krótkich przerwach w czasie pracy. Wykonuj proste ćwiczenia przy komputerze, jeśli masz możliwość przejdź się po biurze.

 



W artykule mówimy o: Zdrowie Trening