Jak unikać typowych, weekendowych błędów żywieniowych?

Weekend to bez wątpienia spore wyzwanie dla osób będących w trakcie stosowania diet ukierunkowanych na redukcję zbędnych kilogramów, a szczególnie dla tych, którzy pragną pozbyć się zbędnej tkanki tłuszczowej. Spotkania z rodziną, przyjaciółmi oraz luźna atmosfera sprzyjają popełnianiu rozmaitych błędów, które mogą odbić się niekorzystnie na osiąganych rezultatach. Co zrobić aby zminimalizować ryzyko totalnego upadku żywieniowych zasad, których praktykowanie w ciągu dni powszednich nie przysparza nam aż tylu problemów?

Przeczytaj koniecznie:

Weekend w diecie odchudzającej

Rozpocznij sobotę w dobrym stylu!

Wbrew pozorom sposób w jaki rozpoczniemy dzień, może rzutować w sposób istotny na późniejsze wybory żywieniowe. Leniwy początek i podejście „nic mi się nie chcę, i tak prędzej czy później ktoś namówi mnie na ciacho i zimne piwko” nie wróży dobrze. Warto zebrać się w sobie, cieszyć z możliwości dłuższego pospania, a także przygotować wartościowe, zgodne z indywidualnym bilansem śniadanie – dzięki temu łatwiej będzie Ci oprzeć się całodziennym pokusom. Badania i obserwacje naukowców pokazują, iż rozpoczęcie dnia śmieciowym i niskojakościowym jedzeniem sprawia, iż pozostajemy przy tego typu wyborach przez cały dzień – zwłaszcza winny mieć to na uwadze osoby, które zdiagnozowały u siebie „słabą” silna wolę. Nie najgorszym pomysłem na inaugurację weekendu jest zaplanowanie porannego treningu – dawka endorfin sprawi, iż pozostawanie na zdrowych żywieniowych torach będzie o wiele prostsze i przyjemniejsze. Nie będzie wynikać z presji, a będzie wynikiem świadomego wyboru, dając przy tym całkiem sporo satysfakcji i zadowolenia.

Przełam schematy!

Wiele błędów weekendowych wynika z powielania wieloletnich schematów i braku pomysłów na ich przełamanie. I tak, jeżeli sobota wiąże się z rodzinnym wypadem na pizzę z frytkami, połączonym z wielogodzinnym oglądaniem telewizji, to może warto w końcu wprowadzić jakąś zdrowszą alternatywę. Zamiast narzekać, że nie możesz schudnąć przez tego typu biesiady, zaproponuj przyjemniejszą formę spędzania wolnego czasu, związaną z aktywnością fizyczną i ruchem – pomyśl o pieszych wędrówkach, wyprawie na basen lub kort tenisowy. Schematy i stare nawyki można przełamać – potrzeba jednak odrobiny zaangażowania i pozytywnej inicjatywy.

Nie stresuj się!

Współczesne czasy fundują nam sporą dawkę stresu – czy to w pracy czy to w domu. Dlatego też nie jest wskazane dodatkowe nakręcanie się kwestiami związanymi z dietą, zwłaszcza, iż często posiadamy tendencję do przejaskrawiania swoich żywieniowych występków. I tak rozpacz wywołana zjedzeniem dodatkowej porcji rosołu z białym makaronem podczas rodzinnego obiadu, jest zjawiskiem skrajnie niepożądanym i mogącym utrudniać pracę nad estetyką sylwetki ( w stopniu o wiele większym niż nieplanowane kalorie z rosołu). Fakt, wskazujący na to, iż skrajnie silne negatywne emocje mogą utrudniać pracę nad estetyką sylwetki został potwierdzony w badaniach naukowych. Szczególnie niekorzystny wpływ posiadają: wyrzuty sumienia, smutek, żal, złość. Warto zatem działać w sposób konstruktywny i nie być dla siebie samego źródłem niepotrzebnego napięcia, co z kolei wcale nie oznacza totalnej pobłażliwości i niefrasobliwości.

Pamiętaj, o wsparciu!

Okazuje się, iż praca nad estetyki sylwetki może stanowić ciężką próbę dla relacji międzyludzkich. Wiele osób chcąc unikać niepotrzebnych pokus izoluje się od znajomych, rodziny i przyjaciół. Jest to dość kontrowersyjne podejście – każdy człowiek potrzebuje wsparcia osób bliskich. Dlatego też warto rozmawiać – często kompromis jest możliwy do wypracowania i nie musi wiązać się z całkowitą rezygnacją z życia towarzyskiego. Dobrym rozwiązaniem jest również nawiązanie znajomości z osobami posiadającymi podobne problemy – wówczas wymiana doświadczeń może pomóc uniknąć wielu błędów.

Podsumowanie

Weekend stanowi często bardzo trudne wyzwanie dla osób będących w trakcie pracy nad estetyką sylwetki. Jednak zaangażowanie i determinacja mogą pomóc uniknąć popełniania podstawowych błędów. Nowe nawyki dotyczące radzenia sobie z weekendowymi problemami można wypracować, trzeba jednak być konsekwentnym i wyrozumiałym dla swoich słabości.