Jak dostarczyć 1g witaminy C

Witamina C oraz jej wpływ na zdrowie to ostatnio dość modny temat w obiegowej dietetyce. Sporo uwagi poświęca się aktualnie aspektom związanym ze zwiększaniem dziennej podaży wspomnianego związku do pułapów przekraczających wielokrotnie rekomendowane dzienne spożycie (RDA), co ma nieść za sobą rzekomo szereg potencjalnych korzyści. Co istotne, istnieje takie przekonanie, że w celu dostarczenia dawek witaminy C sięgających 500 – 1000mg konieczna jest suplementacja. Okazuje się, że w praktyce, przy odpowiednio ukierunkowanych działaniach, można takie ilości tej substancji dostarczyć z konwencjonalnej żywności.

Przeczytaj koniecznie:

Witamina C obniża poziom hormonu stresu – kortyzolu

Witamina C – kilka słów wstępu

Witamina C czyli inaczej kwas l-askorbinowy to nietrwały, organiczny związek chemiczny zaliczany do nienasyconych alkoholi polihydroksylowych. Naturalnym źródłem tej substancji są przede wszystkim pokarmy pochodzenia roślinnego, a zwłaszcza:

  • owoce dzikiej róży,
  • czarna porzeczka,
  • papryka (zwłaszcza czerwona),
  • truskawki,
  • cytrusy,
  • warzywa kapustne,
  • ziemniaki,
  • wiele innych.

W pokarmach pochodzenia zwierzęcego związek ten występuje w niewielkich ilościach m.in w szpiku kostnym, który nie jest powszechnie cenionym przysmakiem...

Witamina C – endogenna synteza?

Znaczna część zwierząt, zwłaszcza ssaków, potrafi samodzielnie syntetyzować witaminę C z glukozy, niestety nam natura takiej umiejętności poskąpiła przez co musimy dbać o odpowiednią jej podaż z dietą. Oprócz człowieka niezdolne wewnątrzustrojowej produkcji witaminy C są:

  • ssaki naczelne,
  • wybrane nietoperze,
  • świnki morskie,
  • wybrane gatunki ryb.

Biologiczna rola witaminy C i jej wpływ na organizm

Witamina C pełni w organizmie ludzkim szereg ważnych funkcji i jest absolutnie niezbędnym składnikiem naszej diety. Do najważniejszych jej zadań należą:

  • ochrona przed negatywnymi skutkami stresu oksydacyjnego – tutaj współdziała z koenzymem Q i glutationem,
  • synteza kolagenu (kolagen to podstawowe białko tkanki łącznej – wpływa na stan skóry i elementów aparatu ruchu, bez witaminy C jego produkcja jest niemożliwa),
  • wpływ na funkcjonowanie układu odpornościowego (wysokie dawki witaminy C mogą być korzystne przy pierwszych objawach przeziębienia lub grypy),
  • udział w syntezie hormonów sterydowych (to jest nieznane oblicze witaminy C, a okazuje się, że ma ona swój udział w działaniu układu endokrynnego),
  • regulacja przemian tyrozyny (tyrozyna jest aminokwasem będącym prekursorem ważnych biologicznie związków),
  • witamina C wpływa też korzystnie na wchłanianie żelaza,
  • za ciekawostkę niech posłuży fakt, iż witamina C usprawnia metabolizm alkoholu – przyjęcie 2g tego związku może zmniejszać niekorzystne następstwa wynikające z braku umiaru w konsumpcji etanolu,
  • duże dawki witaminy C mogą także obniżać podwyższony poziom kortyzolu, na co wskazują badania przeprowadzone z udziałem sportowców wyczynowych.