Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Witamina C obniża poziom hormonu stresu (kortyzolu)

Witamina C obniża poziom hormonu stresu (kortyzolu)
Kortyzol jest hormonem, który sportowcom i osobom aktywnym fizycznie kojarzy się definitywnie źle. Choć w istocie rzeczy hormon ten pełni w organizmie niezwykle doniosłą rolę, to podwyższony jego poziom z jednej strony utrudnia budowę tkanki mięśniowej, a z drugiej sprzyja gromadzeniu tkanki tłuszczowej. Mało tego, jednym z bodźców powodujących jego nadmierne wydzielanie może być spowodowane intensywnym treningiem fizycznym oraz restrykcyjną dietą. Stąd też sportowcy, a także dietetycy sportowi i trenerzy od dawna poszukują skutecznych metod obniżania poziom tego hormonu.

Jednym z prostszych sposobów na utrzymanie kortyzolu w ryzach może być suplementacja witaminą C

Jak się okazuje jednym z prostych sposobów na utrzymanie kortyzolu w ryzach może być suplementacja witaminą C, bądź też – odpowiednio wysoka jej podaż z diety. Grupa naukowców z Zakładu Fizjologii Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Natalskiego, przeprowadzili eksperyment w którym wzięło udział czterdziestu pięciu biegaczy, z których część otrzymała 500 mg witaminy C, część 1500 mg tego związku, a część – placebo, na siedem dni przed wyścigiem, w dniu wyścigu (ultra maratonu) i jeszcze dwa dni po jego zakończeniu. Poziom kortyzolu po wysiłku był istotnie niższy w grupie która przyjmowała 1500 mg w porównaniu do grupy 500mg witaminy C i placebo. Podobnie niższy była także poziom adrenaliny i prozapalnych cytokin.

Podobne wyniki uzyskali również amerykańscy naukowcy (Marsit i wsp.), którzy przebadali wpływ spożywania 1 g witaminy C na poziom kortyzolu i relację kortyzol – testosteron w wypadku młodych ciężarowców. Sportowcy poddani byli w czasie trwania eksperymentu intensywnemu, wysoko-objętościowemu wysiłkowi o charakterze siłowym opartym na wielostawowych ćwiczeniach podstawowych. Okazało się, że witamina C pozwala wyraźnie obniżyć poziom „hormonu stresu” we krwi. Istotne różnice pomiędzy grupami były rejestrowane w badaniu krwi 24godziny po zakończeniu wysiłku. Witamina C nie miała wpływu natomiast na poziome testosteronu.

Podsumowanie

Na podstawie powyższych danych można wyciągnąć wnioski dotyczące odpowiedniej podaży kwasu askorbinowego. W wypadku osób trenujących bardzo intensywnie, przyjmowanie dodatkowych suplementów zawierających witaminę C może przyczyniać się do obniżenia poziomu kortyzolu. Zaznaczyć przy tym należy, że dostarczenie dawek mieszczących się w przedziale 1 – 1,5g bazując na konwencjonalnej żywności jest bardzo trudne.

Źródła: Vitamin C supplementation attenuates the increases in circulating cortisol, adrenaline and anti-inflammatory polypeptides following ultramarathon running. Peters EM, Anderson R, Nieman DC, Fickl H, Jogessar V. Effects of Ascorbic Acid on Serum Cortisol and the Testosterone: Cortisol Ratio in Junior Elite Weightlifters Marsit, Joseph L.; Conley, Michael S.; Stone, Michael H.; Fleck, Steven J.; Kearney, Jay T.; Schirmer, Ginger P.; Keith, Robert L.; Kraemer, William J.; Johnson, Robert L.

W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie