Kreatyna a biegunka – czy jest powiązanie?

Zaburzenia pracy przewodu pokarmowego bardzo często mają powiązanie z dietą. Istnieje wiele możliwych czynników żywieniowych, które wywoływać mogą bóle brzucha, wzdęcia, gazy, biegunki lub zaparcia czy szereg innych nieprzyjemnych symptomów. Niekiedy jednak za odczuwane problemy odpowiedzialna jest nie tyle dieta, co stosowana suplementacja, o czym wiele osób zapomina. W efekcie czynnik sprawczy pozostaje nieuchwytny, a w zamian podejmowane są interwencje żywieniowe nie przynoszące żadnych konkretnych korzyści… Warto wiedzieć, że przykładem substancji mogącej wywoływać problemy ze strony przewodu pokarmowego jest… kreatyna!

Kilka słów wstępu na temat kreatyny

Kreatyna bez wątpienia należy do najskuteczniejszych i jednocześnie najlepiej przebadanych związków wspomagających rozwój formy sportowej. Jej przyjmowanie prowadzi u większości osób do wyraźnego przyrostu siły mięśni i do zwiększenia ilości beztłuszczowej masy ciała. Pierwsze efekty są  notowane zaledwie po kilkunastu, a niekiedy już po kilku dniach suplementacji. Substancja ta cieszy się szczególną popularnością wśród osób trenujących siłowo, w tym trójboistów, dwuboistów, kulturystów tak wyczynowych, jak i amatorów. Warto jednak mieć na uwadze, że pomimo, iż uznawana jest za bezpieczną, to posiada pewne wady i nie wszyscy dobrze ją tolerują. Niektóre osoby uskarżają się na zaburzenia żołądkowo-jelitowe podczas suplementacji kreatyną. Jak się okazuje jednak problemowi temu można zaradzić.

Kreatyna a dolegliwości żołądkowo-jelitowe

Na podstawie dostępnej literatury uznać należy, że kreatyna jest substancją bezpieczną. Trzeba jednak podkreślić, że w kwestii wpływu na organizm badany był głównie monohydrat kreatyny. Nie wiadomo do końca jak wygląda sytuacja w przypadku innych popularnych form tej substancji dostępnych na rynku. Najwięcej kontrowersji budził przez pewien czas wpływ suplementacji kreatyną na funkcjonowanie nerek. Dziś już jednak wiadomo, że w przypadku osób zdrowych, przy stosowaniu odpowiednich dawek nie ma ryzyka uszkodzenia tego narządu przy udziale kreatyny. Kwestią o wiele rzadziej omawianą w literaturze naukowej, ale stosunkowo ważną dla osób przyjmujących kreatynę jest wpływ tej substancji na funkcjonowanie przewodu pokarmowego. Okazuje się, że zarówno obiegowe źródła, jak i pojedyncze doniesienia naukowe potwierdzają, iż kreatyna może wywoływać problemy gastryczne. W jednym z badań suplementacja dużymi dawkami kreatyny (40g dziennie), wywołała problemy jelitowe u 30% uczestników! Wspomniany efekt związany był z tym, że wspomniana substancja jest aktywna osmotycznie i stymuluje napływ wody do światła przewodu pokarmowego, czemu towarzyszyć mogą: dyskomfort w podbrzuszu, wzdęcia, gazy i biegunki.

Jak ustrzec się problemów?

Problemy jelitowe przy suplementacji kreatyną występują jedynie u pewnej części osób ją stosujących. Tym niemniej jednak problem może być poważny i przyczyniać się nie tylko do obniżenia komfortu życia, ale potencjalnie również do zaburzeń mikrobioty jelitowej. W celu zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia wspomnianych problemów podczas suplementacji kreatyną warto zastosować się do poniższych wskazówek:

Kreatynę warto nabywać w formie mikronizowanej, gwarantującej lepsza rozpuszczalność i wchłanialność z przewodu pokarmowego,

Kreatynę stosować należy w umiarkowanych dawkach dobowych, najlepiej nieprzekraczających  5 – 6g na dobę (dawki mogą być większe przy dobrej tolerancji),

Kreatynę stosować w dawkach podzielonych 2 – 4 razy w ciągu doby,

Kreatynę przyjmować razem z posiłkami,

Dodatkowo uważać na spożycie laktozy, fruktozy, polioli, fruktanów, oligosacharydów, a także innych składników żywności, mogących potencjalnie przyczyniać się do wystąpienia problemów jelitowych.