Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Orzechy tygrysie, które wcale nie są orzechami

Orzechy tygrysie, które wcale nie są orzechami

Agata Bugorska

Panująca moda na superfoods sprawia, że zainteresowanie „wynalazkami” jest coraz większe. Teraz czas na orzechy tygrysie, znane także pod nazwą: chufa, tigernut, migdał ziemny czy też cibora jadalna.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Nazwa orzech jest troszkę myląca, bowiem migdały ziemne to bylina kłączowa, a to, co jadalne, to jej bulwa. To co łączy roślinę z orzechami to podobny rozkład makroskładników oraz smak. Składa się głównie ze skrobi (28%), następnie z tłuszczu (20%), białka (7-8%) oraz cukru (14%) i substancji gumowych (7%). Smakiem przypomina migdały, niektórzy mówią także o posmaku kokosa. Mówi się, że roślina ta jest dobrą alternatywą orzechów dla osób z nietolerancjami pokarmowymi oraz chorobami autoimmunologicznymi. W odróżnieniu od nich nie posiada alergenów, jest bezpieczniejsza.

Jakie są właściwości ziemnych migdałów?

Z racji tego, że zaliczamy je do superfoods, można się domyślić, że migdały ziemne bogate są w cały szereg witamin i minerałów oraz mają sporo pozytywnych dla naszego organizmu właściwości. Są źródłem witaminy C i E, potasu, magnezu, wapnia, a także błonnika oraz kwasów tłuszczowych omega 6.

Błonnik reguluje perystaltykę jelit oraz daje uczucie sytości na dłuższy czas. Wymienione witaminy są z kolei silnymi przeciwutleniaczami, chroniącymi nasz organizm przed wolnymi rodnikami, a także poprawiają odporność. Magnez, wapń i potas mają charakter zasadowy, co jest korzystnym uzupełnieniem diety, która u wielu z nas z racji sporej ilości takich produktów jak mięso, nabiał, produkty zbożowe, ma charakter bardziej kwasowy. Dzięki spożywaniu owoców, warzyw, a także np. migdałów ziemnych wspomagamy regulację elektrolitów, metabolizowanie komórek czy ochronę układu krążeniowego.

Zastosowanie

Dla osób lubiących nowe smaki, migdały ziemne będą ciekawym, wręcz inspirującym produktem. Można je spotkać w postaci surowej, mąki, mleka czy oleju. Czasami wykorzystywane są do produkcji dżemów, piwa, likierów, a nawet jogurtów.

W postaci mąki można ją wykorzystać do pieczenia domowych ciast (jest alternatywą dla innych mąk bezglutenowych, a z racji słodkawego smaku sprawdza się do przygotowania słodkości), małych ciastek, muffinek, ale też batonów zbożowych czy naleśników. Z racji braku glutenu trzeba jedynie wziąć pod uwagę, że ciasto nie będzie elastyczne dlatego warto wymieszać ją z innymi mąkami. Najlepsza konsystencja zostanie osiągnięta po zmieszaniu z mąką pszenną lub żytnią, ale to już nie jest opcja dla osób na diecie bezglutenowej.

Same migdały można spożywać w formie surowej, jako zdrową przekąskę. Dla łasuchów – można polać czekoladą, masłem orzechowym czy musem z owoców.

Mleko z migdałów ziemnych może zastąpić inne mleka roślinne i być uzupełnieniem diety bezlaktozowej. Z kolei w formie oleju świetnie zastępuje oliwę z oliwek. Pamiętać jednak należy, że zawiera głównie kwasy omega 6, których zwykle spożywamy zbyt dużo, a z kolei za mało omega 3.

Ceny

Z racji tego, że nie jest to produkt zbyt powszechny i raczej sprowadzany zza granicy, to i cena jest dość wysoka. Za paczkę ok. 100g zapłacimy średnio 9-14 zł. Za kilogram nawet 40-70 zł.

Warto jednak raz na jakiś czas spróbować czegoś nowego, choćby dla walorów smakowych i jako ciekawostki.


 



W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie