Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Alkohol a dieta - kaloryczność i wpływ

Alkohol a dieta - kaloryczność i wpływ

Agata Szułczyńska

Lato to czas zwiększonej konsumpcji napojów alkoholowych. Częste grillowanie, imprezy w plenerze i spotkania ze znajomymi sprzyjają sięganiu po piwo, drinki czy wina. Niektóre osoby w każdy weekend mają okazję ku temu, aby napić się alkoholu i nie potrafią się jej oprzeć, często nie zdając sobie sprawy, jaki wpływ na dietę mają tego typu trunki.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

 

Kaloryczność alkoholi

W zależności od rodzaju, energia dostarczana z napojów alkoholowych mieści się w przedziale 50 - 220 kcal  dla 100ml i pochodzi głównie z etanolu. Wygląda to następująco:

  • piwo pełne - 50 kcal,
  • wódka - 220 kcal,
  • wino białe wytrawne - 66 kcal,
  • wino białe półwytrawne - 81 kcal,
  • wino białe słodkie - 95 kcal,
  • wermut słodki - 155 kcal,
  • wino czerwone - 68 kcal,
  • szampan - 76 kcal.

Jedynie wódka całą pulę kalorii dostarcza z etanolu, pozostałe alkohole zawierają pewne ilości węglowodanów, które mogą sięgać nawet ok. 15g w 100ml (wermut słodki).

Wpływ na dietę

Jak widać, najwięcej energii dostarcza wódka, ale jednocześnie wywołuje największy efekt termogenny, co wiązać się będzie z częściowym oddaniem (wydatkowaniem) energii. Sporo osób, szczególnie kobiet, nie pije wódki saute, tylko w postaci kolorowych, słodkich drinków. W takim przypadku mamy do czynienia z prawdziwą bombą kaloryczną - dodatkowe ok. 50 kcal w 100ml soku czy napojów gazowanych, które pochodzą z węglowodanów prostych

Natomiast najmniej energii w 100ml porcji dostarcza piwo, jednak kto poprzestaje na tak skromnej ilości? W końcu mówi się, że piwo zaczyna się od jednej butelki/puszki, a sporo grono osób spożywa na jednym posiedzeniu kilka piw. Wówczas, przy 4 puszkach piwa, kaloryczność może sięgać nawet 1000 kcal.

Energię dostarczaną z napojów alkoholowych warto wliczyć w dzienny bilans energetyczny, żeby mieć kontrolę nad ilością dostarczanych kilokalorii. W związku z występującym efektem termogennym po spożyciu etanolu, przyjmuje się, że wystarczy wliczyć 50% kaloryczności.

Uważąj na pokusy

Konsumpcja alkoholu sprzyja dodatkowemu dostarczania energii w postaci przekąsek i dodatkowych posiłków, szczególnie z barów fast-food.

Często na imprezach są miski chipsów, słonych paluszków czy orzeszków ziemnych, a kolejki w nocnych barach szybkiej obsługi są zawsze długie. Jeżeli ochota jest tak duża, że nie można się jej oprzeć - wówczas także należy nałożyć sobie limit i uwzględnić w jadłospisie.

Warto wybierać produkty, które oprócz kalorii dostarczają także pewnych ilości witamin oraz składników mineralnych, np. owoce, warzywa, grillowane mięsa, kanapki. 

Podsumowanie

Pijąc alkohol bardzo łatwo dostarczyć sporej ilości nadprogramowej energii. O ile zakrapiane imprezy czy spotkania nie pojawiają się nader często i alkohol oraz przekąski spożywane są w ilości symbolicznej - wliczając ich kaloryczność do bilansu energetycznego założeń dietetycznych - nie powinno wyrządzić większej szkody dla założeń dietetycznych i wypracowanych efektów. Warto mieć również na uwadze fakt, iż alkohol wykazuje szereg negatywnych działań na organizm człowieka, stąd jego konsumpcję najlepiej ograniczyć, a nawet całkowicie wyeliminować.



W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie