Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Tłuszcze trans - gdzie je znajdziemy?

Tłuszcze trans - gdzie je znajdziemy?

Ewa Krawczyk

Najbardziej szkodliwymi dla zdrowia kwasami tłuszczowymi są tłuszcze trans. Są to utwardzone oleje roślinne, które powstają w procesie uwodornienia. Płynne oleje zmieniają konsystencję na stałą lub miękką formę, idealną do smarowania. Proces uwodorniania sprawia, że podczas wysokiego ciśnienia zachodzą zmiany na poziomie atomowym i jedno lub więcej podwójnych wiązań w kwasie tłuszczowym zostaje zmienione w nienaturalną formę trans. Proces utwardzania sprawia, że oleje roślinne pozbawione zostają wszelkich zdrowotnych właściwości i stają się produktem niezdrowym.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Naturalna forma a produkty przetworzone

Niewielkie ilości naturalnych kwasów tłuszczowych trans można znaleźć w mięsie (wołowina i baranina) czy nabiale. W maśle znajdziemy izomery trans, czyli kwas wakcenowy i skoniugowany kwas linolowy CLA. Mają one bardzo duże działanie antyoksydacyjne, ich wpływ jest pozytywny.

Utwardzone tłuszcze są składnikiem wielu przetworzonych produktów, takich jak margaryna, herbatniki, ciasta i ciasteczka. Tłuszcze te nie dają żadnych korzyści żywieniowych, a wyniki badań wielokrotnie pokazały, że mogą mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie. Powodują problemy z płodnością, mogą być niebezpieczne dla kobiet w ciąży oraz rozwijającego się płodu. Zwiększają ryzyko chorób serca, depresji i nowotworów.

Jakich produktów unikać?

  1. Słone przekąski takie jak chipsy, chrupki, paluszki, krakersy. Dzięki tłuszczom trans są bardziej chrupkie i lepiej smakują. Im bardziej chrupiące chipsy lub krakersy, tym więcej utwardzonych olejów roślinnych zawierają.  Mogą nawet zawierać do 3,2 g na paczkę.

  2. Słodycze - przede wszystkim pączki, gdyż są smażone w tłuszczach używanych wielokrotnie, a także ciasta, ciastka, herbatniki, biszkopty, różne produkty czekoladowe i batony. Zawierają niewinnie brzmiące określenie „tłuszcz roślinny”, pod którym kryją się utwardzone oleje.

  3. Fast-foody - frytki oraz wszystkie dania smażone na głębokim tłuszczu. Te produkty są smażone w wielokrotnie używanych olejach roślinnych.

  4. Zupy w proszku, koncentraty zup i sosów oraz majonez. Dzięki tłuszczom trans mają dłuższy termin przydatności.

Ciekawostki

W 2016 roku,  w USA nakazano oznaczać na opakowaniu, iż produkt zawiera tłuszcze trans. Efektem czego, spożycie tłuszczy trans spadło w USA o 78%.

Producenci żywności w USA mają czas do 2018 roku na wyeliminowanie tłuszczy trans z receptur  swoich produktów. 
Oznacza to, że amerykańskie fast foody nie będą daniami do tak oczywistej negacji i na pewno będą znacznie zdrowsze niż produkty europejskie.

Podobnie do poroblemu podeszła Norwegia - Brawo!



W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie