Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Stres i kortyzol

Stres i kortyzol

Agata Bugorska

Każdy z nas wie co to stres, szczególnie w dzisiejszych czasach ciężko znaleźć kogoś, kto go nie doświadcza. Rodzina, praca, szkoła, zdrowie, pieniądze, uczucia - brzmi jak codzienność, a jednak są to obszary, w których stres jest stałym bywalcem, a wraz z nim - kortyzol.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Kortyzol jest hormonem glukokortykoidowym, wydzielanym przez korę nadnerczy. W sytuacjach stresowych jego stężenie wzrasta i motywuje organizm do działania. Poziom cukru idzie w górę, oddech przyspiesza, zwiększa się ciśnienie krwi - organizm jest bardziej pobudzony, ale też czujny i skoncentrowany, gotowy do działania. Kortyzol jest nam potrzebny do prawidłowego funkcjonowania, ale nadmiar będzie sabotował wysiłki treningowe.

Przewlekły stres sprawia, że produkcja kortyzolu jest zbyt duża. To powoduje bezsenność, a co za tym idzie wzrost (czy jak kto woli - regenerację) mięśni. Problemy ze snem wynikają z blokowania produkcji melatoniny, dzięki której sen jest głębokim wyciszeniem wszystkich procesów organizmu. Skąd się bierze przewlekły stres? Wystarczy spojrzeć na to jak funkcjonujemy w ciągu dnia. Wszędzie otaczają nas urządzenia elektroniczne, dzięki którym cały czas jesteśmy "online" i cały czas w procesie czuwania. Można więc powiedzieć, że jesteśmy w pracy 24 godziny na dobę. Jakkolwiek byśmy nie lubili swojej pracy, to będąc w niej fizycznie czy choćby tylko myślami przez cały czas, nigdy w pełni nie odpoczniemy.

Kolejną kwestią jest brak regularności. Mało kto ma komfort pracy zawsze w tych samych godzinach. Zwykle są to dwie lub trzy zmiany, do tego różne zajęcia dodatkowe - żyjemy w biegu, wciąż ze zwiększoną produkcją kortyzolu, tłumiąc procesy regeneracji, zwiększając ryzyko wystąpienia stanów zapalnych i różnych dysfunkcji metabolicznych.

Stres ma być krótką i sporadyczną reakcją, która w chwili zagrożenia ma nam pomóc szybko biegać, skakać wysoko, mieć większą siłę, koncentrację - wszystko dla rozwiązania problemu w tym właśnie momencie. Nie powinien on ,,przebywać z nami" przez cały dzień, bo później w momencie kiedy powinniśmy się wyciszyć, organizm nie ma pojęcia o co chodzi.

Jak to naprawić?

Po pierwsze, można ograniczyć nadmierną stymulację w godzinach wieczornych - mniej intensywnych ćwiczeń, kofeiny i innych pobudzających środków. W ciągu dnia także warto postarać się o ograniczenie nerwowych sytuacji i nadmiernie pobudzających rozrywek. Dobrze jest postawić na oczyszczenie umysłu. Nie chodzi tu tylko o medytację i pokrewne formy, ale także sporządzanie listy zadań na kolejny dzień, czytanie książki, spotkania z przyjaciółmi.

Po drugie, jeśli stres jest naprawdę duży i w ciągu dnia wiele czynników go wywołuje, warto spróbować suplementów redukujących stres. Do takich suplementów zaliczymy melatoninę, witaminę D3, B-complex, ZMA, a także całą grupę adaptogenów, które jak sama nazwa wskazuje adaptują się do środowiska w jakim się pojawiają i naprawiają to, co w danym momencie szwankuje.

Po trzecie, wyjdź do ludzi. Nawet jeśli to oni są źródłem twojego stresu - szefowa, współpracownicy, być może rodzina to człowiek jest jednym z najlepszych katalizatorów. Wysłucha, doradzi, poklepie po plecach albo kopnie w tyłek, żeby wziąć się w garść i zadbać o siebie. Ludzie, których lubimy, którzy są dla nas ważni działają lepiej niż niejeden antydepresant czy najlepsza na świecie forma relaksu.

 



W artykule mówimy o: Zdrowie