Które owoce są najlepsze dla zdrowia?

Owoce są jednym ze zdrowszych elementów naszej diety, jednak ich obecność w codziennym jadłospisie powinna być kontrolowana. Szczególnie, jeśli walczymy ze zbędnymi kilogramami lub mamy problemy zdrowotne.

Kaloryczność niektórych owoców może nas zaskoczyć! Pół kilograma winogron to 350 kcal, więc można tę przyjemność porównać do spożycia pączka bądź tabliczki czekolady. Jeszcze bardziej powinniśmy kontrolować suszone owoce, gdyż kaloryczność bakalii jest zdecydowanie większa, niż możemy przypuszczać.

Owoce są bardzo zdrowe, jednak zawarta w nich słodycz sprawia, że powodują gwałtowny wzrost poziomu cukru we krwi. Jego nadmiar zostaje magazynowany w postaci tkanki tłuszczowej. Z tego powodu nie powinniśmy jeść zbyt dużo owoców w ciągu dnia. Wystarczy porcja 200-300 g dziennie.

Kolor ma znaczenie

Owoce są niezastąpionym źródłem witamin i minerałów i stała obecność w diecie świeżych produktów chroni nas przed wieloma chorobami cywilizacyjnymi m.in. nowotworami, cukrzycą czy chorobami układu krążenia. Barwy owoców również mają znaczenie. Niebieskie owoce np. borówki, jagody, śliwki czy czarna porzeczka  bogate są w antyutleniacze i polifenole wzmacniające naczynia krwionośne oraz opóźniające procesy starzenia. Czerwone np. wiśnie czy maliny mają mnóstwo przeciwutleniaczy chroniących przed starzeniem i nowotworami. Wspierają układ odpornościowy i układ krążenia, zawierają mnóstwo witamin takich jak A, C, K, B6 oraz potas i błonnik. Zielone owoce i warzywa są źródłem kwasu foliowego oraz witamin A, C i E. Zawierają również chlorofil, który wspomaga pracę wątroby i pomaga pozbyć się toksyn z organizmu. Kolor żółty lub pomarańczowy takich owoców jak dynia, mango, morele, brzoskwinie to bogactwo beta-karotenu, który chroni skórę, paznokcie i poprawia wzrok. Pomarańczowe owoce regulują gospodarkę wodną i zapobiegają obrzękom.

Co powinieneś wiedzieć o owocach?

Owoce najlepiej jeść w stanie surowym i wybierać te bardziej kwaśne. Nieumyte owoce dłużej zachowują świeżość, a jeśli chcesz aby szybciej dojrzały, schowaj je do papierowej torby. Najbardziej wartościowym sposobem przechowywania owoców jest mrożenie. Prawidłowo przygotowane do mrożenia owoce nie tracą praktycznie żadnych wartości odżywczych , jedynie niewielkie ilości wody i witaminy C. Przygotowanie mrożonych zapasów w okresie letnim to doskonały sposób zamrożenie lata i dużą dawkę witamin i minerałów wyciągniętą wprost z zamrażalnika. Skórki jabłek i gruszek są bardzo wartościowe, tuż pod nią znajduje się najwięcej witamin.

Które owoce są najzdrowsze?

Wybierają owoce koncentruj się na tych, które prócz doznań smakowych dostarczą również najwięcej wartości odżywczych. Niestety często wiąże się z tym, że są to mnie słodkie owoce.

Aronia  - bogata w przeciwutleniacze, które hamują proces starzenia i zapobiegające nowotworom. Soki i przetwory z aroni łagodzą dolegliwości trzustki i wątroby, uwalniają organizm od toksyn, wzmacniają odporność oraz poprawiają przemianę materii.

Czarne porzeczki – 100 g czarnych porzeczek zapewni zapotrzebowanie dzienne na witaminę C w zakresie 260%. Czarne porzeczki są doskonałym źródeł antyoksydantów – zawierają flawonoidy, które są odpowiedzialne za niwelowanie toksycznych związków wywołujących nowotwory oraz przyspieszające procesy starzenia. Czarne porzeczki są pomocne w leczeniu infekcji górnych dróg oddechowych, artretyzmie czy reumatyzmie, sok z czarnych porzeczek wspomaga w leczeniu migreny czy problemów żołądkowo-jelitowych.

Grejpfrut – jest dobrym źródłem witamin z grupy B. Przyspiesza przemianę materii, reguluje trawienie i poziom cholesterolu oraz ma działanie przeciwmiażdżycowe.

Jabłko – to jeden z najpopularniejszych owoców, słynne powiedzenie mówi, że jedno jabłko dziennie uchroni nas przed lekarzem. Coś w tym jest, gdyż to owoc, który zawiera pektyny – substancje oczyszczające organizm z toksyn. Jabłka są bogate w witaminy, regulują pracę jelit, chronią przed zaparciami i innymi chorobami jelit, w tym raka jelita grubego. Zapobiegają miażdżycy, chronią przed zawałem i ze względu na niski indeks glikemiczny mogą je spożywać cukrzycy.

Owoc dzikiej róży – zawiera 100 razy więcej witaminy C niż cytryna – aż 300 mg w 100 g! W kwiatach kryją się cenne olejki eteryczne, flawonoidy i antocyjany. Owoce to ogromne bogactwo witamin, wspomnianej wyżej C, ale także A, Ba, B2, E, K. Owoc dzikiej róży to także flawonoidy, garbniki, sterole, kwasy organiczne, kwas foliowy, pektyn i karotenoidy. Wysokie stężenie tak wielu wartościowych substancji sprawia, że dzika róża ma wszechstronne zastosowanie w kosmetyce oraz zdrowym odżywianiu.

Pomarańcza –zawiera aurapten, diosminy i hesperydyny, są to substancje, które blokują pierwszą fazę powstawania komórek nowotworowych. Pomarańcze zawierają również związki o działaniu przeciwbakteryjnym i potas, który reguluje ciśnienie krwi i rytm serca.

Truskawki – wystarczy 10 dag truskawek by zaspokoić podstawowe zapotrzebowanie na sole mineralne i witaminy. Truskawki mają dużo więcej witaminy C niż cytryny i pomarańcze, a ponadto zawierają wiele witamin z grupy B oraz ważnych dla naszego organizmu mikroelementów.

Winogrona – zawierają dużą ilość potasu, który wpływa dobroczynnie na cały układ krwionośny. Działają lekko przeczyszczająco i moczopędnie, są bardzo bogate w minerały takie jak fosfor, wapń, magnez, chlor, cynk, miedź czy bor.

Żurawina  - jest pomocna w leczeniu dróg moczowych i kamicy nerkowej. Działa oczyszczająco, dostarcza mnóstwo witamin i przeciwutleniaczy.