Kreatyna lepiej rozwija górę ciała niż nogi

Brazylijscy naukowcy odkryli, że suplementacja kreatyną korzystniej wpływa na górne partie mięśniowe, niż kończyny dolne. Do tego typu wniosków doszli oni na Uniwersytecie Stanowym w Londrina, a publikacja pojawiła się w "Nutrition & Health".

Brazylijscy naukowcy odkryli, że suplementacja kreatyną korzystniej wpływa na górne partie mięśniowe, niż kończyny dolne. Do tego typu wniosków doszli oni na Uniwersytecie Stanowym w Londrina, a publikacja pojawiła się w "Nutrition & Health".

Badanie

Podmiotem badawczym były dwie grupy mężczyzn po 24 osoby, którzy wcześniej musieli posiadać doświadczenie z treningiem. Przez okres 8 tygodni jedna z grup otrzymywała placebo, a druga z kolei kreatynę. Wykorzystano tutaj metodę ładowania kreatyną, gdzie przez okres tygodnia stosowano 20-25 g kreatyny w 4 dawkach dziennie. Kolejno wykorzystano tylko 3 g dziennie, jako podtrzymanie przez pozostałe 7 tygodni. Trenujący posiadali ten sam system treningowy ćwicząc 4 razy w tygodniu.

Wyniki

Podczas 8 tygodniowego cyklu treningowego zarówno grupa na kreatynie, jak i grupa stosująca placebo zyskała na masie mięśniowej. Jednak grupa stosująca kreatynę zyskała dużo więcej, niż grupa bez suplementacji tym związkiem. Przyglądając się wynikom, grupa z kreatyną zyskała 1,4 kg, natomiast grupa placebo 0,3 kg.

Co więcej, skan ciała ukazał, że większe przyrosty masy mięśniowej odnotowano w górnej części ciała, aniżeli w dolnej. Jednak naukowcy nie byli w stanie określić, czy zdobyta masa składa się głównie z płynów, czy też suchej masy mięśniowej.

Wnioski

Suplementacja kreatyną wspomaga wzrost masy mięśniowej u wytrenowanych osób. Co więcej, badania dodatkowe wskazują, że przyrosty te są większe w górnych partiach ciała, niż w kończynach dolnych. Może być to powiązane z faktem, że mięśnie górnej części ciała lepiej reagują na testosteron, niż mięśnie kończyn dolnych. 

Źródło:https://doi.org/10.1177/0260106017737013