Nie pozwól, aby odwodnienie negatywnie wpłynęło na Twoje wyniki

Woda pełni w organizmie człowieka wiele ważnych funkcji i jest niezbędna do życia. W przypadku osób uprawiających sporty odpowiednie nawodnienie jest szczególnie ważne, ze względu na zwiększone zapotrzebowanie spowodowanie wysiłkiem fizycznym.

W dzisiejszym artykule dowiesz się, jakie zalety wiążą się z piciem odpowiedniej ilości wody.

Nawodnienie

Bardzo często nie doceniamy znaczenia prawidłowego nawodnienia ciała. Tymczasem może mieć on wpływ na wyniki sportowe i efekty osiągane przy pracy nad sylwetką.

Spróbuj pić regularnie wodę w ciągu całego dnia. Najlepszym rozwiązaniem jest postawienie sobie butelki z wodą na biurku. W ten sposób wodę mamy zawsze po ręką i częściej po nią sięgamy, niż wówczas, gdy musimy specjalnie wstać i nalać sobie wodę do szklanki.

Druga zaleta jest taka, że w ten sposób z łatwością zobaczymy ile wody w ciągu dnia wypijamy.

Zadbaj również o odpowiednie nawodnienie okołotreningowo. Zanim udasz się na trening wypił około pół litra wody. Nie zalecam jednak wypijania duszkiem 500 ml wody tuż przed samym treningiem.

Kontynuuj nawadnianie w trakcie trwania treningu zwłaszcza, gdy trwa on dłużej, niż 30-60 minut. Będziesz zaskoczony jak poprawi się tego dnia twoja siła i wydolność.

Zwiększając spożycie wody przed treningiem zwiększasz objętość krwi i poprawiasz jej przepływ, pomagając zwiększyć napięcie mięśni i lepiej je odżywić. Mając pełniejsze mięśnie będziesz w stanie podnosić większe ciężary lub wykonać dodatkowe 1-2 powtórzenia. Z biegiem czasu każde powtórzenie i każdy kilogram może przyczynić się do lepszych efektów.

Odżywienie 

Ludzie często myślą o wodzie, jako pozbawionej wartości odżywczych. Nic bardziej mylnego! Woda nie zawiera kalorii. Zawiera natomiast minerały (dodane lub występujące naturalnie), w tym: sód, wapń, potas i magnez oraz inne korzystne składniki takie, jak wodorowęglany. Ze względu na utratę minerałów poprzez pocenie się podczas ćwiczeń, osoby trenujące muszą przyjmować więcej minerałów, niż przeciętna osoba. Woda (zmineralizowana) pomaga uzupełnić te niezbędne składniki odżywcze.

W celu uzyskania najlepszych rezultatów pij minimum 8 szklanek wody dziennie. Pamiętaj, że w warzywach i owocach, mleku oraz sokach również znajduje się sporo wody. Kawa i herbata również dostarczają płynów.

Warto wyrobić sobie zwyczaj picia między posiłkami, a nie podczas nich. Picie dużej ilości płynów w trakcie jedzenia posiłków może osłabić enzymy żołądkowe i spowolnić trawienie.

Jaką wodę wybrać?

Dostępne opcje:

  • woda destylowana – nie zawiera minerałów, nie nadaje się do picia,
  • woda źródlana – zawiera bardzo małą ilość minerałów,
  • woda mineralna – zawiera naturalnie występujące minerały, ilość zależy od stopnia mineralizacji. Wyróżniamy wody nisko, średnio i wysokozmineralizowane.

Spożywanie dużych ilości wód źródlanych lub innych wód ubogich w składniki mineralne może prowadzić do rozcieńczenia płynów ustrojowych. Zwiększa się wówczas ilość wody w komórkach i przestrzeniach międzykomórkowych i jednocześnie dochodzi do obniżenia poziomu elektrolitów.

Woda źródlana nie powinna stanowić głównego źródła płynów w diecie zwłaszcza, gdy mówimy o osobach aktywnych fizycznie.