Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Gdzie tyjesz gdy jesz lody, snickersy i pijesz energetyki?

Gdzie tyjesz gdy jesz lody, snickersy i pijesz energetyki?

Maciej Sulikowski

Opisywane badanie jest niezwykle istotne by zrozumieć procesy zachodzące wtedy, gdy się niewłaściwie odżywiamy. Kulturyści słyną z pochłaniania niezdrowych pokarmów, szczególnie jako formę „rekompensaty” po zawodach. Do badania [1] zwerbowano 23 ochotników (15 mężczyzn i 8 kobiet) z wyjściowym BMI (w kg / m2) wynoszącym 23,6 ± 3,9 i wieku 30 ± 6 lat. Prowadzili siedzący tryb życia, nie palili się, nie cierpieli na choroby przewlekłe i nie przyjmowali regularnie żadnych leków.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

W badaniu nie mogły brać udziału kobiety w ciąży i po menopauzie. Na początku poświęcono 3 dni pracy z doświadczonym dietetykiem, aby ściśle ustalić indywidualne spożycie energii wymagane do utrzymania wagi i zapewnić stały skład makroskładników diety (40% węglowodanów, 40% tłuszczu i 20% białka).

Po okresie wyjściowym ochotnicy przechodzili kontrolowaną interwencję przez 8 tygodni. Spożywali dodatkowo 400-1200 dodatkowych kcal (ponad zapotrzebowanie). Dodatki wysokokaloryczne były to: szejk (402 kcal, 40% tłuszczu), baton snickers (510 kcal) i napój energetyczny boost plus, 360 kcal od Nestle (~237 ml).

W ciągu tego czasu zdobyli dodatkowe kilogramy w:

  • dolnej części ciała 0.9 ± 0.7 kg,
  • w postaci tłuszczu w tułowiu (tłuszcz wisceralny) 0.4 ± 0.7 kg,
  • w postaci podskórnej tkanki tłuszczowej 1.9 ± 1.3,

Następnie przeprowadzono 8 tygodniową redukcję, również pod nadzorem dietetyka. Badani zdobyli ogółem 3.7 ± 1.4 kg w okresie tuczenia i stracili 2.8 ± 1.6 kg w czasie redukcji.

Co jest najciekawsze?

To, iż badani nie stracili tkanki tłuszczowej symetrycznie:

Pozbyli się:

  • 0.5 ± 0.6 kg z dolnej części ciała
  • 0.2 ± 1.5 kg z tłuszczu w tułowiu (tłuszcz wisceralny)
  • 1.7 ± 1.3 kg z podskórnej tkanki tłuszczowej

Kolejny niezmiernie interesujący fakt o którym nikt nie wie: zarówno liczba komórek przechowujących tłuszcz jak i ich rozmiar uległy znacznemu powiększeniu w trakcie „kontrolowanego tuczenia”.

Niewielka zmiana, wynosząca 3.7 kg (w tym 3.1 kg tłuszczu) zaowocowała:

  • przyrostem ilości adipocytów w tkance podskórnej górnej części ciała o 4.2 ± 14.3 x 109 (miliardów)
  • przyrostem ilości adipocytów w dolnej części ciała o 1.39 ± 3.8 x 109 (miliardów)

W trakcie redukcji znacząco spadł rozmiar komórek przechowujących tłuszcz, ale nie ich ilość!

Podsumowanie

Nawet niewielkie przybieranie na wadze i otłuszczanie się jest skrajnie niekorzystne dla zdrowia. Organizm jest później w stanie o wiele łatwiej magazynować tłuszcz gdyż „przygotowuje” miliardy adipocytów. Tłuszcz ulokowany w dolnej części ciała jest mniej podatny na redukcję i hormony lipolityczne. Redukcja jest bardziej skomplikowana niż przybieranie na wadze, gdyż 8 tygodni diety u badanych nie wystarczyło by powrócić do wartości wyjściowych.

 

 


Źródła: 1. Prachi Singh „Effects of weight gain and weight loss on regional fat distribution” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3396439/