Post, miód i cytryna sposobem na sylwetkę? Badanie naukowe

Niektóre pomysły naukowców są tak zaskakujące, iż wymagają opisania. Uczestnicy badania pościli 4 dni, ale nie do końca, bo podawano im 4x dziennie 300 ml roztworu (pół cytryny i łyżeczkę miodu z 290 ml wody). Grupę badaną stanowiło 50 osób w wieku 18-29 lat.

Czy przestrzeganie podobnej diety ma sens?

Cóż, co prawda w grupie po interwencji odnotowano średni spadek wagi ciała ~ 2 kg, a ilość tkanki tłuszczowej zmniejszyła się o 600 g, to … beztłuszczowa masa ciała zmniejszyła się o 1.57 kg. Co to znaczy? Nie warto tego robić! Zapewne na każde 600 g tłuszczu utracono równie dużo mięśni (albo o wiele więcej niż tłuszczów).

W warunkach głodówki mięśnie stają się  paliwem, a organizm przechodzi w „tryb awaryjny”.

Co się stanie później?

Utracone mięśnie odzyskuje się niezwykle powoli, za to tkankę tłuszczową bardzo łatwo. Skutkiem tego są zaburzenia metaboliczne. Doraźny efekt obniżenia cholesterolu czy trójglicerydów nie jest wart wyniszczania organizmu.

Źródła: Prashanth Shetty, A. Mooventhan, Hongasandra Ramarao Nagendrac “Does short-term lemon honey juice fasting have effect on lipid profile and body composition in healthy individuals?” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4910284/