Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Co daje białko, czy warto brać białko?

Co daje białko, czy warto brać białko?

Tomasz Maciołek

Wykorzystanie białka serwatkowego w celu uzupełnienia diety sportowca jest dość powszechną strategią żywieniową. Białko w formie szybkostrawnego koktajlu stosowane jest w okresie okołotreningowym, gdzie sportowcy przyjmują porcję protein, aby wspomóc procesy fizjologiczne organizmu. Badacze z Uniwersytetu w Jyvaskyla w Finlandii przeprowadzili eksperyment, aby określić jednoznacznie, czego można oczekiwać od odżywki białkowej dodanej do codziennej diety.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Badanie

W badaniu wzięło udział 31 osób w wieku dwudziestu lat. Osoby badane wcześniej nie trenowały. Podczas eksperymentu miały one za zadanie wykonywać 2 razy w tygodniu trening. Eksperyment trwał 21 tygodni. Grupa kontrolna nie wykonywała ćwiczeń siłowych. Grupa badana z kolei wykonywała trening typu FBW, gdzie zaangażowane były wszystkie duże grupy mięśniowe. Dodatkowo badana grupa otrzymywała 15 g odżywki białkowej przed, jak i po treningu. Grupa placebo nie otrzymywała protein.

Wyniki

Po 21 tygodniach regularnych treningów grupa placebo zwiększyła ilość beztłuszczowej masy ciała (mięśni)o 2,57 kg. Grupa pijąca dodatkowo białko w okresie okołotreningowym zyskała 3,1 kg beztłuszczowej masy ciała. Dodatek odżywki białkowej w porze okołotreningowej pozwolił na zwiększenie beztłuszczowej masy ciała o 21% więcej, niż grupa placebo.

Wnioski

Wykorzystanie dodatkowej porcji 30 g protein w diecie, w formie białka serwatkowego, przed i po treningu, zwiększa wzrost beztłuszczowej masy ciała u osób trenujących. Jest to ilość o 21% większa, w porównaniu do grupy, która nie stosowała protein w formie odżywki. Jeżeli wciąż zastanawiasz się nad sensem stosowania protein w formie proszku, wyniki badań tego typu powinny podsunąć ci pewne argumenty. Należy wspomnieć, że odżywka białkowa, która bazuje na białku serwatkowym, zasobna jest w aminokwas leucynę, który wykazuje silne działanie anaboliczne, stymulacyjne syntezę protein. Znane i warte uwagi są także korzyści zdrowotne przyjmowania białka serwatkowego.

 


Źródła: http://www.ergo-log.com/trainingwithwithoutwhey.html?fbclid=IwAR1jhtSQjYKgkyk-ksK8gcDi0fpMu4HVWV8SjR_bjwUJWJTHFKTeMLAvoDA