Co daje białko, czy warto brać białko?

Wykorzystanie białka serwatkowego w celu uzupełnienia diety sportowca jest dość powszechną strategią żywieniową. Białko w formie szybkostrawnego koktajlu stosowane jest w okresie okołotreningowym, gdzie sportowcy przyjmują porcję protein, aby wspomóc procesy fizjologiczne organizmu. Badacze z Uniwersytetu w Jyvaskyla w Finlandii przeprowadzili eksperyment, aby określić jednoznacznie, czego można oczekiwać od odżywki białkowej dodanej do codziennej diety.

Badanie

W badaniu wzięło udział 31 osób w wieku dwudziestu lat. Osoby badane wcześniej nie trenowały. Podczas eksperymentu miały one za zadanie wykonywać 2 razy w tygodniu trening. Eksperyment trwał 21 tygodni. Grupa kontrolna nie wykonywała ćwiczeń siłowych. Grupa badana z kolei wykonywała trening typu FBW, gdzie zaangażowane były wszystkie duże grupy mięśniowe. Dodatkowo badana grupa otrzymywała 15 g odżywki białkowej przed, jak i po treningu. Grupa placebo nie otrzymywała protein.

Wyniki

Po 21 tygodniach regularnych treningów grupa placebo zwiększyła ilość beztłuszczowej masy ciała (mięśni)o 2,57 kg. Grupa pijąca dodatkowo białko w okresie okołotreningowym zyskała 3,1 kg beztłuszczowej masy ciała. Dodatek odżywki białkowej w porze okołotreningowej pozwolił na zwiększenie beztłuszczowej masy ciała o 21% więcej, niż grupa placebo.

Wnioski

Wykorzystanie dodatkowej porcji 30 g protein w diecie, w formie białka serwatkowego, przed i po treningu, zwiększa wzrost beztłuszczowej masy ciała u osób trenujących. Jest to ilość o 21% większa, w porównaniu do grupy, która nie stosowała protein w formie odżywki. Jeżeli wciąż zastanawiasz się nad sensem stosowania protein w formie proszku, wyniki badań tego typu powinny podsunąć ci pewne argumenty. Należy wspomnieć, że odżywka białkowa, która bazuje na białku serwatkowym, zasobna jest w aminokwas leucynę, który wykazuje silne działanie anaboliczne, stymulacyjne syntezę protein. Znane i warte uwagi są także korzyści zdrowotne przyjmowania białka serwatkowego.

 

Źródła: http://www.ergo-log.com/trainingwithwithoutwhey.html?fbclid=IwAR1jhtSQjYKgkyk-ksK8gcDi0fpMu4HVWV8SjR_bjwUJWJTHFKTeMLAvoDA